Home > Overdenkingen > Het offer van dankzegging

Het offer van dankzegging

Een van de meest belangrijke verzen in de Schrift staat in de eerste brief van Petrus. De apostel spreekt over de noodzaak van het testen van ons geloof: “opdat de echtheid van uw geloof, kostbaarder dan vergankelijk goud, dat door vuur beproefd wordt, tot lof en heerlijkheid en eer blijke te zijn bij de openbaring van Jezus Christus” (1 Petrus 1:7)

In dezelfde passage vertelt Petrus ons wat we kunnen verwachten tijdens dergelijke beproevingen van ons geloof: “… in dit kortstondig heden overkomen u tot uw verdriet allerlei beproevingen” (v. 6).

Het Griekse woord voor beproeving is “bewijzen, onderzoeken, testen met moeilijkheden en tegenslagen”. Petrus zegt hier “Als u een volgeling van Jezus Christus bent, dan zult u een aantal zware beproevingen en testen ondergaan, u zult grondig worden uitgetest!”.

De passage suggereert dat God hier zegt “Uw geloof is kostbaar voor mij – nog kostbaarder dan alle rijkdom van de wereld die op een dag zal vergaan. En in deze laatste dagen – wanneer de vijand alle kwade zaken op u afvuurt – wil Ik dat u in staat bent om standvastig te staan met een onwankelbaar geloof”. Hij zegt verder nog “Ik zal u bewaren en u zegenen om u door iedere duistere dag heen te leiden! Uw deel in dit alles is dat u slechts vertrouwen heeft in Mij, u zult bewaard blijven door Mijn kracht, door geloof!”.

U “die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, welke gereed ligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd” (1 Petrus 1:5)

Petrus vertelt ons “De Heere weet hoe Hij de godvruchtigen uit de verzoeking moet verlossen …” (2 Petrus 2:9). En Paulus schrijft “Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt” (1 Korinitërs 10:13)

Het is duidelijk dat God ons niet in onze beproevingen wilt laten steken. Waarom zou Hij er zo in geïnteresseerd zijn om ons temidden van verleidingen en moeilijkheden te laten zitten? Hij ontvangt geen enkele glorie door het testen van Zijn kinderen – maar wel vanuit het resultaat van deze testen!

Er is maar een weg om uit onze beproevingen te ontsnappen – en dat is door te slagen voor de test. Denk er maar eens over na: Toen u nog op school zat, hoe bent u daar uiteindelijk weggekomen? Door het eindexamen te behalen. En wanneer u hiervoor zakte werd u weer terug de klas in gestuurd om het overnieuw te doen.

Dit was ook het geval met het oude Israël toen God hen naar de Rode Zee bracht. God beproefde Zijn volk, testte hen om hun geloof te bewijzen. Hij bracht hen tot aan de rand van vernietiging – omsingelde hen door bergen aan twee kanten en de zee aan de ene kant en een aanstormende vijand aan de andere kant.

Maar de Heer plaatste Israël in deze omstandigheid omdat Hij een bepaalde reactie verwachtte. Hij wou dat Zijn volk hun hulpeloosheid zou erkennen. Hij wou dat zij zouden zeggen “We hebben onthouden hoe God ons gered heeft van de plagen. We herinneren hoe Hij ons uit de ellende gered heeft toen we nog stenen moesten maken zonder stro en geen rust hadden. God verlostte ons toen – en Hij zal dit nogmaals doen! Laat ons verheugen in Zijn trouw, Hij is God – en Hij heeft ons beloftes gedaan die Hij zal houden. Hij zal ons beschermen tegen iedere vijand die tegen ons in opstand komt!”

Advertenties
  1. A,A, ZIJL
    09-10-2010 om 21:15

    Beproef me en zie of mijn gemoed iets kwaads iets onbehoorlijks voedt
    en doe mij toch met vaste schreden, de WEG der Zaligheid betreden.

    Een regel uit een berijmde psalm.

    Ik ben het niet met alle stukjes eens, maar lees ze wel graag tot versterking van mijn geloof.

    Ga zo door!

    Vriendelijke groet van
    Ada.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: