Home > Overdenkingen > Onbesmet temidden van goddeloosheid

Onbesmet temidden van goddeloosheid

“Daniël nu nam zich voor, zich niet te verontreinigen met de koninklijke spijze of met de wijn die de koning placht te drinken; en hij verzocht de overste der hovelingen, dat hij zich niet zou behoeven te verontreinigen” (Daniel 1:8)

Het woord verontreinigen slaat hier op “bevrijding door middel van verstoting”. Daniel zei hier met andere woorden “Een enkele compromis zal mij van mijn vrijheid beroven!”. Dus Daniel legde zichzelf er op toe om 10 dagen lang alleen bonen te eten en water te drinken. Toen hij de overste der kamerlingen hier over vertelde antwoorde deze “U kost me mijn leven! U zult er over tien dagen beroerd uit zien. Uw wangen zullen ingevallen zijn en de koning zal dit zeker opmerken! Hier – eet dan toch een kleine maaltijd. U heeft de proteinen nodig, drink wat wijn om uw bloed op te bouwen. Eet een aantal van deze snoepjes om weer wat energie te krijgen!”.

Ik geloof dat Daniel en de drie hebreeërs iets meer in gedachte hadden dan slechts datgene te ontwijken wat ceremonieel gezien onrein was. Ze waren gevangen genomen tezamen met duizenden van hun landgenoten. Wat ze zagen toen ze daar net aan kwamen in Babylon moest hen enorm geshockeerd hebben. Het was zo’n losbandige maatschapij, zo immoreel en vervuld met gevloek. De geestelijke gevoeligheden van deze vier mannen werden er enorm belaagd.

Dus deden de vier mannen elkaar een toezegging. Ze vertelden elkaar “We zullen geen compromis maken, we wagen het niet om ons aan te passen aan deze morele standaarden. We zullen apart gezet zijn en gedisciplineerd worden in onze geloofswandel”. Deze vier mannen gingen niet overal hun manier van leven verkondigen aan anderen, het was een zaak tussen hen en God.

Ik wil u vragen: Wanneer u zich in een crisis bevind, roept u het dan ook uit: “Heer, waar bent U wanneer ik U nodig heb? Bent U niet toegewijd aan mijn verlossing?”. Maar wat nu als de Heer u antwoord: “Waar bent u als Ik een stem nodig heb? Ik heb stemmen nodig in deze zondige tijden, pure voertuigen door wie Ik kan spreken. U zegt dat u wilt dat ik u tegemoet kom temidden van uw crisis – maar u blijft wel deel van een goddeloos, werelds systeem. Vertel Mij – bent u toegewijd aan Mijn doeleinden?”

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

