Home > Overdenkingen > Een leven in overgave

Een leven in overgave

“overgeven”, wat zegt dit woord u? Letterlijk betekent overgeven “iets of iemand opgeven aan een ander persoon”. Het betekent ook afstand doen van iets dat aan u is gegeven, dit kunnen bezittingen, macht, doelen en zelfs uw leven zijn.

Christenen horen vandaag de dag veel over leven in overgave. Maar wat betekent dit nu precies? Een overgegeven leven is het teruggeven van het leven aan Jezus dat Hij aan u geschonken heeft. Het is de controle, alle rechten en macht, de richting die u gaat en alle dingen die u doet of zegt opgeven. Het is het volledig afleggen van uw leven in Zijn handen, zodat Hij hiermee kan doen wat Hij wil.
Jezus leefde zelf ook een leven van overgave “Want Ik ben van de hemel nedergedaald, niet om mijn wil te doen, maar de wil van Hem, die Mij gezonden heeft” (Johannes 6:38). “Ik zoek niet mijn eer” (Johannes 8:50). Christus deed nooit iets op eigen gelegenheid. Hij verzette geen voet en sprak geen woord zonder hierover geïnstrueerd te zijn door de Vader. “en dat ik niets doe op eigen gezag, maar alleen spreek zoals de Vader mij geleerd heeft … want ik doe altijd wat hij wil” (Johannes 8:28-29).

Jezus volledige overgave aan de Vader is een voorbeeld van hoe wij allemaal zouden moeten leven. U zult misschien zeggen “Jezus was God in het vlees. Zijn leven was al overgegeven nog voordat Hij naar deze wereld kwam”. Maar een leven in overgave wordt niemand opgelegd, ook niet op Jezus.

“Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen” (Johannes 10:17-18)

Jezus vertelt ons hier “Vergis u niet. De handeling van het zelf overgeven ligt volledig in mijn macht. Ik kies ervoor om Mijn leven neer te leggen en ik doe het niet omdat een mens het mij vertelt heeft te doen. Niemand ontneemt Mij Mijn leven, Mijn Vader gaf mij het recht en het privilege om Mijn leven af te leggen. Hij gaf Mij ook de keuze om de beker aan Mij voorbij te laten gaan en het kruis te vermijden. Maar ik verkies het te doen, uit liefde en volledige overgave aan Hem”.

Onze hemelse Vader heeft ons allemaal datzelfde recht gegeven, het privilege om te kiezen voor een overgegeven leven. Niemand wordt gedwongen om zijn of haar leven af te staan aan God. Onze Heer offert onze wil niet op om ons zo te dwingen ons leven aan Hem terug te geven. Hij biedt ons om niets het beloofd land aan, vol met melk en honing. Maar we kunnen er voor kiezen om deze plaats van volheid niet binnen te treden.

De waarheid is, we kunnen net zoveel van Christus hebben als we maar willen. We kunnen net zo diep in Hem gaan als wij verkiezen om volledig naar Zijn Woord en richting te leven.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

