Home > Overdenkingen > Vrij van veroordeling

Vrij van veroordeling

Het bloed van Jezus reinigt ons van zonde – het is onze verzoening. Maar op de eerste plaats is het onze veiligheid. Het is Gods manier om voor Zichzelf een volk veilig te stellen voor volledige verlossing. Herinner uzelf er aan dat op de nacht van het Pascha de Israelieten veilig waren maar nog niet bevrijd. Ze moesten nog steeds oog in oog staan met de Rode zee, een wildernis, oorlog met reuzen, imposante muren en vijandelijke bolwerken.

Ik ben ervan overtuigd dat voordat ik de strijd kan aangaan tegen overheden en machten, voordat ik welke lust of verleiding (onze moderne reuzen) kan weerstaan ik eerst kennis moet hebben dat ik onder het bloed veilig ben! Ook al ben ik nog niet volledig verlost, ik word niet meer veroordeeld. De vleselijke vijanden doemen in de verte op, maar door het bloed heeft Hij mij een beveiligde soldaat gemaakt.

U kunt niet tegen reuzen vechten, bolwerken neerhalen of tegen een overweldigende overmacht ingaan zonder dat er de verzekering is van een absolute veiligheid onder het bloed. Ongeacht wat mijn hart zegt, ongeacht hoe schuldig over veroordeeld ik me voel, ongeacht wat voor fluisterende stemmen ik ook hoor, ik moet weten dat ik – zonder enige twijfel – veilig ben! Ik ga niet naar het oordeel, omdat het bloed op de deur van mijn hart gesmeerd is en mij veiligstelt in Zijn aangezicht.

We zetten altijd vraagtekens bij onze veiligheid. Als God onze veiligheid heeft gebaseerd op onze liefde voor Hem of op basis van persoonlijke goedheid dan zouden we een groter gevaar lopen dan hen die de Wet overtreden, want onder genade bestaat er een hogere claim. God moet de veiligheid uit onze handen nemen zodat het enkel en alleen gefundeerd is op Zijn pure genade. Niet op onze toewijding, onze gehoorzaamheid of onze goedheid – maar alleen op Zijn genade. Gehoorzaamheid en toewijding zijn vruchten van onze liefde voor Christus.

Het was niet het ongezuurde brood dat de kinderen van Israël redde, maar het bloed. Geen enkele Israeliet verplaatste zich in en uit veiligheid vanwege en of andere persoonlijke schuld. Ze waren allemaal veilig totdat het oordeel voltrokken was. Het was gehoorzaamheid om het bloed op de deurpost aan te brengen. We zijn geroepen om te bekennen en te vertrouwen op Jezus’ verlossende bloed

Het is nooit Gods bedoeling geweest dat Zijn kinderen in angst zouden leven, of met een schuldgevoel. Hij heeft een rust voor hen bereid, de perfecte, absolute veiligheid van het bloed van Zijn eigen geliefde Zoon. Door Zijn genadige handelen zei God tegen Israël “Nu dat u ziet dat ik u veilig gesteld heb en u angst voor het oordeel bij u weg genomen heb, laat me u nu lichameliljk bevrijden. Ik heb u veiliggesteld om u te heiligen”.

Het onveranderlijke feit is dat er niets kan worden toegevoegd aan het bloed van Christus om ons nog veiliger te stellen! Het bloed is een perfecte schuilplaats voor ons, het maakt ons acceptabel voor God en bevrijd ons van Zijn toorn. De apostel Paulus verklaard “Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn bloed gerechtvaardigd, door Hem behouden worden van de toorn” (Romeinen 5:9)

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

