Home > Overdenkingen > Ga de ark binnen

Ga de ark binnen

John Owen, een puriteinse prediker, sprak de volgende boodschap tegen zijn gemeenschap op 9 april 1680:

“U weet dat ik u de afgelopen jaren onophoudelijk heb gewaarschuwd voor de komende rampzalige tijd, waarbij ik rekening gehouden heb met de zonden die dit alles veroorzaakt heeft … Ik heb u vertelt dat het oordeel begint bij het huis van God, en dat het er op lijkt dat God de harten van sommigen heeft verhard waardoor ze Hem niet meer vrezen … en dat niemand weet wat de kracht van Zijn toorn zal zijn. In al deze dingen heb ik de gevaarlijke, pijnlijke en zware tijden voorspeld. Deze zaken staan nu allemaal voor de deur en komen op ons pad”.

God heeft Zijn verschrikkelijke oordeel over die gemeenschap ook uitgestort, John Owen bleef de rest van zijn leven in rouw vanwege de vlammende holocaus die Londen heeft overspoeld.

Maar nog voordat hij een van deze dingen heeft gezien riep Owen het getrouw uit vanaf de kansel “Ik ga jullie tonen hoe wij onszelf onder en tijdens deze rampen kunnen bewegen”.

Geliefden, we leven in een zelfde tijd als die van Owen. En in tijden als deze is er slechts een reactie op de komende storm: “De rechtvaardige zal leven door geloof!”.

Owen vermaande zijn volk onder tranen: “Bereid uzelf een ark toe voor de veiligheid van u en uw gezinnen. Deze ark is Jezus Christus, er is geen andere weg, er is geen andere ark – want de profeet Jesaja zei van onze Heer ‘En een man [Christus] zal als een schuilplaats zijn voor de wind, en een schuilplaats tegen de storm, als rivieren van water in een droge plaats, als de schaduw van een grote rots in een dorstig land’. Dat is onze ark! Gezegend zijn zij die enkel en alleen op Hem vertrouwen … ik ken geen andere veilige plaats of verlossing tijdens de beproevingen en kwellingen die over de aarde zullen komen dan het geloof in Christus als ons enige toevluchtsoord”.

We kunnen aan alle kanten gevaar zien, inclusief de duivel en zijn machten die ons geloof wil verdrinken in twijfels. Maar we hebben een vurige bewaking van engelen om ons heen en een God die heeft beloofd om ons door iedere ramp te dragen die op ons pad komt.

Dus laat me het volgende aan u vragen, wilt u de komende storm onder ogen komen met een stil vertrouwen en rust in uw hoofd? Sterf dan vandaag aan al uw eigen wegen, uw eigen ambities en alle manieren waarop u uzelf zou willen redden en vertrouw het behouden van uw leven toe aan Gods zorg. Hij is uw goede, liefhebbende Herder – en Hij is getrouw om u door alles heen te dragen!

Fixeer uw oog op Jezus en op Hem alleen! Hij is onze enige hoop!

Advertenties
  1. 05-04-2011 om 10:24

    Om zo hierop te reageren kan een gevoel bij anderen oproepen van: “Nou, die heeft het dus op een rijtje allemaal, die heeft een 10 geloof. Het is echt waar, ik wil mijn leven in Zijn Handen leggen en mijn voeten zetten in Zijn voetprint. Ik geloof, dat Christus Jezus gisteren, heden en morgen Dezelfde is en nog steeds over deze aarde wandelt en roept, het is Zijn Geest, Die mensen aanraakt en roept, daarom moet ik wel gaan en jongeren uitnodigen Hem daadwerkelijk te volgen en zelf een voorbeeld zijn in dat volgen, dat wandelen met mijn Heer en Herder. Het is mijn bewuste keuze, elke dag mij weer over te geven aan Zijn leiding, geen eigengereide beslissingen te nemen, of op eigen houtje een weggetje inslaan. Dat begrijp ik uit de woorden van onze Heiland Zelf: “Leid ons niet in verzoeking, verlos ons van de boze”. Dat ik niet op een heilloze weg kom, maar op de eeuwige weg blijf. Een voorbeeld: “Toen onze oudste zoon een peuter van twee rondstapte en een beetje bij ons vandaan, verschool mijn man zich, de jongen keek om zich heen en was zijn papa kwijt en begon te huilen en riep “Papa!” Ik vond het niet fair van mijn man, dat hij mijn zoontje liet huilen en hem alleen gelaten had. Maar nu begrijp ik, dat Vader dat soms doet, dat Hij Zich even verschuild opstelt, zodat ik “Papa” roep en Hij weer zichtbaar is. Ik wil niet dat Papa echt onzichtbaar blijft voor (onze) jongeren, daarom wil ik ze wakker maken en velen willen dat met mij.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: