Home > Overdenkingen > De Heer is uw bewaarder

De Heer is uw bewaarder

Een spannend verhaal uit het oude testament in 2 Koningen 6 illustreert het best wat het betekent om bewaard te blijven door de kracht van God.

Ben-hadad, de koning van Syrië, verklaarde de oorlog tegen Israël en trok tegen hen op met een enorm leger. Toen zijn legers oprukten riep hij zijn raadsmannen vaak naar zijn prive-vertrekken om de strategie van de volgende dag te bespreken. Maar de profeet Elisa bleef een woord sturen naar de Koning van Israël, waarin hij iedere beweging van de vijandelijk troepen openbaarde. Sterker nog, in veel gevallen konden de Israelieten aan een nederlaag ontkomen vanwege de waarschuwingen van Elisa.

Ben-hadad was woest en riep zijn dienaren bij elkaar. “Wie onthult ons plannen aan de koning van Israël! Wie is deze verrader?!”. Maar zijn dienaren zeiden tegen hem “Het is niet wat u denk heer. Er is geen verrader in uw kamp, we zijn allemaal trouw aan u. Er is man van God, Elisa, die vertelt aan de koning van Israël de woorden die u gesproken heeft in uw slaapkamer” (2 Koningen 6:12).

Ben-hadad stuurde onmiddelijk een groot aantal ruiters, strijdwagen en soldaten er op uit om Elisa op te pakken “Ga naar Dotan en breng hem naar mij” gebood hij. Ze vertrokken gedurende de nacht en omsingelden de stad, en hadden de bedoeling om de oude profeet te verrassen, maar Elisa’s dienaar was wakker geworden. Toen hij zag dat een leger de stad omringde met paard en wagens (vers 15) rende hij in paniek naar Elisa toe en riep “Mijn heer, wat moeten wij doen!”.

Vol vertrouwen antwoordde Elisa “Vrees niet, want zij die bij ons zijn, zijn talrijker dan zij die bij hen zijn”. Elisa bad en zei “Heer, open toch zijn ogen opdat hij ziet. En de Here opende de ogen van de knecht en hij zag en zie, de berg was vol vurige paarden en wagens rondom Elisa” (2 Koningen 6:15-17).

Net als de psalmist kon Elisa temidden van een crisis blijven staan en met een absolute overtuiging zeggen:

  • “Ik vrees niet voor tienduizenden van volk, die zich rondom tegen mij stellen” (Psalm 3:7)
  • “Al legert zich een leger tegen mij, mijn hart vreest niet; al verheft zich een krijg tegen mij, nochtans blijf ik vertrouwen” (Psalm 27:3)
  • “Hij verlost mijn ziel in vrede van de strijd tegen mij, want met velen zijn zij tegen mij” (Psalm 55:19)

Mijn gebed is hetzelfde als dat van Elisa “Heer, open onze ogen opdat wij kunnen zien en de bergen kunnen aanschouwen die gevuld zijn met vurige paarden en wagens – van de Heer der Heeren!”

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: