Home > Overdenkingen > Vergeven

Vergeven

Jezus vertelt ons “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven” (Johannes 5:24).

De Schrift vertelt ons van kaft tot kaft dat zodra de Heer ons onze zonden vergeeft, dat Hij ze uit Zijn geheugen wist.

  • “Ik, Ik ben het, die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil en Ik gedenk uw zonden niet” (Jesaja 43:25)
  • “Ik vaag uw overtredingen weg als een nevel en uw zonden als een wolk; keer weder tot Mij, want Ik heb u verlost” (Jesaja 44:22)
  • “Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken” (Jeremia 31:34)
  • “Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden, en hun zonden zal Ik niet meer gedenken” (Hebreeën 8:12)
  • “Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen, zegt de Here: Ik zal mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven, en hun zonden en ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken” (Hebreeën 10:16-17)
  • “Hij zal Zich wederom over ons ontfermen, Hij zal onze ongerechtigheden vertreden. Ja, Gij zult al onze zonden werpen in de diepten der zee” (Micha 7:19)

Dit is goed nieuws voor iedere christen die ooit heeft gestreden, gestreefd en gezweet om de werken van zijn vlees op eigen kracht te doden. Valt u daar ook onder? Hoeveel beloftes heeft u al gemaakt naar God alleen maar om deze weer te verbreken? Hoe vaak heeft u getracht om de Heer te behagen door uw begeertes en gewoontes te bestrijden alleen maar om keer op keer te falen?

Hier is uw goede nieuws, zoals opgeschreven in het boek Micha “Ik, de Heer, zal al uw ongerechtigheden vertreden”. God heeft ons in deze passages voorbeeld na voorbeeld gegeven van hoe Hij onze zonden uit Zijn geheugen wist. Hij wist ze uit als een vlek; Hij gedenkt ze niet meer; Hij werpt ze in zee, Hij vertreed ze – wat inhoud dat Hij ze opjaagt en vangt.

Jesaja vertelt ons zelfs dat God onze overtredingen opneemt en ze over Zijn schouder werpt. “Gij hebt al mijn zonden achter uw rug geworpen” (Jesaja 38:17). Dit betekent dat God nooit terugkijkt naar uw zonden en ze nooit meer zal erkennen.

Laat me u het volgende vragen – als God uw zonden vergeet, waarom doet u dat dan niet? Waarom staan we het de duivel altijd toe om wat modder of slijk uit ons verleden op te graven om die voor ons gezicht te houden, terwijl al onze zonden zijn bedekt met het bloed van Jezus?

De reinigende, vergevende kracht van het bloed van Christus is allesomvattend, het heeft betrekking op ons hele leven!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: