Home > Overdenkingen > De HERE zegene u en behoede u

De HERE zegene u en behoede u

De Heilige Geest bewoog mij om Exodus 12 te gaan lezen waar het getuigenis in staat van Israëls bevrijding uit Egypte.

Op de deurpost van ieder huis van de Israelieten was het bloed van een lam uitgestreken. Dit was om Gods volk te beschermen tegen de passerende engel des doods. Toen de dag aangebroken was marcheerde een grote menigte Israelieten weg uit gevangenschap, waaronder 600.000 mannen met vrouw en kinderen. “juist op de dag af, gingen al de legerscharen des HEREN uit het land Egypte” (Exodus 12:41)

In het volgende hoofdstuk stopte ik bij vers 3 waar staat “want met een sterke hand heeft de HERE u daaruit geleid” (Exodus 13:3). Gods volk werd enkel en alleen door Gods sterke hand bevrijd, niet door menselijke middelen.

David verklaart “Die God, die mijn sterke veste is en mijn weg effen maakt … Hij reikte van omhoog, greep mij, trok mij op uit grote wateren; Hij ontrukte mij aan mijn machtige vijand, aan mijn haters, omdat zij sterker waren dan ik … Hij is een schild voor allen die bij Hem schuilen” (2 Samuel 22:33, 17, 18, 31).

Ons geloof en kracht kan soms zwak worden, maar in onze tijden van zwakheid heeft God ons een prachtige belofte gegeven om ons te vernieuwen en kracht bij te zetten:

  • “Gij hebt mij aangegord met kracht tot de strijd” (2 Samuel 22:40)
  • “de wankelenden zijn met kracht omgord” (1 samuel 2:4)
  • “De HERE zal zijn volk sterkte verlenen, de HERE zal zijn volk zegenen met vrede” (Psalm 29:11)
  • “Hij, Israëls God, verleent sterkte en volheid van kracht aan zijn volk. Geprezen zij God!” (Psalm 68:35)
  • “Welzalig de mensen wier sterkte in U is … Zij gaan voort van kracht tot kracht en verschijnen voor God” (Psalm 84:6, 8 )

Geliefde, gelooft u dat onze God sterk is? Als Hij sterk is dan kan geen kracht tegen Hem standhouden. Geef om die rede alles over in Zijn machtige handen, Hij zal een weg voor u banen. Maar geloof boven alles Zijn Woord: “Ten dage dat ik riep, hebt Gij mij geantwoord, Gij hebt mij bemoedigd met kracht in mijn ziel” (Psalm 138:3)

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

