Home > Overdenkingen > Gegroet in de prachtige naam van de Heer

Gegroet in de prachtige naam van de Heer

Ik raad u aan om eens tijd te nemen om deze krachtige psalmen te lezen om uw geloof op te bouwen, psalm 142 en 143

Ik was geïnteresseerd in waar David doorheen gegaan zou zijn toen hij zei “Wanneer mijn geest in mij versmacht, kent Gij mijn pad” (142:4). He herhaalt dit in 143:4 “Daarom versmacht mijn geest in mij, mijn hart is ontsteld in mijn binnenste”. David zegt hier eigenlijk tegen God: “Ik verdrink in de problemen, ik sta onder een aanval van mijn vijanden en dat trekt mij naar beneden”. Hij riep het uit naar de Heer “Sla acht op mijn smeken, want ik ben zeer verzwakt … voer mij uit de kerker” (142:7-8).

Geliefde, deze woorden zijn opgeschreven voor ons bestwil, als instructie voor ons. Hier is bemoediging voor een ieder die aan God toebehoort en overweldigd wordt door problemen. Sommigen verdrinken in financiele problemen en worden overweldigd door schulden. Veel gelovigen kunnen de eindjes nauwelijks nog aan elkaar knopen. Veel weduwes en oudere echtparen redden het nog maar net.

Ik ben er vaak van beschuldigd te somber te zijn, te negatief. Mensen zeggen dat niemand slecht nieuws wil horen en dat ze bij iedere predikant weglopen die spreekt over pijn, lijden en problemen. Maar de waarheid is dat de meeste van ons in een wereld leven waar het leven ontzettend moeilijk kan zijn. Net als David staan we oog in oog met een stortvloed aan problemen; we worden aangetast zelfs in onze gerechtigheid. We verduren ziektes, het overlijden van geliefden, tijden van verwarring, niet wetende wat we nu moeten doen. We staan oog in oog met helse aanvallen van satan tegen ons geloof.

Het is ten tijde van deze overweldigende zaken dat we leren om God te zoeken en leren om het uit te roepen temidden van onze pijn. David zei “antwoord mij naar uw trouw” (143:2). Wordt u momenteel overweldigd door omstandigheden in uw leven? Doe wat David deed:

  • “Ik strek mijn handen tot U uit, mijn ziel smacht naar U als een dorstig land” (143:6)
  • “verberg uw aangezicht niet voor mij … Doe mij in de morgen uw goedertierenheid horen, want ik vertrouw op U; maak mij de weg bekend, die ik gaan moet, want tot U hef ik mijn ziel op” (143:7-8)
  • “Red mij van mijn vijanden, HERE, tot U vlucht ik. Leer mij uw wil te doen, want Gij zijt mijn God, uw goede Geest geleide mij in een effen land. Om uws naams wil, HERE, behoud mij in het leven, voer naar uw gerechtigheid mijn ziel uit de benauwdheid” (143:9-11)

Wees bemoedigd, God heeft alles onder controle! Hij zal op tijd in uw noden voorzien.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

