Home > Overdenkingen > De geheimen van de Heer

De geheimen van de Heer

Matteüs vertelt ons dat Jezus in gelijkenissen sprak tegen de menigte: “Dit alles zeide Jezus in gelijkenissen tot de scharen en zonder gelijkenis zeide Hij niets tot hen, opdat vervuld zou worden het woord, gesproken door de profeet, toen hij zeide: Ik zal mijn mond opendoen met gelijkenissen, Ik zal verkondigen wat sinds de grondlegging der wereld verborgen gebleven is” (Matteüs 13:34-35).

Voor veel christenen vandaag de dag klinken de gelijkenissen heel simpel. Maar volgens Christus bevat iedere gelijkenis een ongelooflijk geheim. Er ligt een verborgen Koninkrijks waarheid in iedere gelijkenis die Jezus vertelde. En die waarheid wordt alleen door hen ontdekt die er naarstig naar zoeken.

Veel gelovigen springen snel over deze gelijkenissen heen. Ze denken dat ze een voor de hand leggende les zien en gaan snel weer verder. Of ze verwerpen een gelijkenis omdat deze zogenaamd geen raakvlak zou hebben met hun leven.

De Bijbel verklaart duidelijk dat er geheimen zijn van de Heer: “met de oprechten gaat Hij vertrouwelijk om” (Spreuken 3:32). Deze geheimen zijn onbekend geweest vanaf de grondlegging van de wereld, maar Matteüs vertelt ons dat ze begraven liggen in de gelijkenissen van Jezus. Deze verborgen waarheden hebben de kracht om Christenen werkelijk vrij te zetten. Maar slechts enkelen zijn bereid om de hoge prijs te betalen om ze te ontdekken.

Sta eens samen met mij stil bij een van de gelijkenissen.

“Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht. Toen hij een kostbare parel gevonden had, ging hij heen en verkocht al wat hij had, en kocht die” (Matteüs 13:45-46)

Wie is de koopman in deze gelijkenis? Het griekse grondwoord hier verklaart dat hij een reizende groothandelaar is. De koopman was ook een keurmeester, met andere woorden verdiende hij zijn geld met het evalueren en testen van kostbare parels om te zien of ze van goede kwaliteit en waarde waren.

We weten dat Jezus de parel van grote waarde is die de koopman vind. Hij is erg kostbaar en van onschatbare waarde, omdat de koopman al zijn andere bezittingen verkoopt om deze parel te verkrijgen. Ik geloof dat we de betekenis van de parel vinden in Gods eeuwige doeleinden. Het ligt voor de hand dat de parel toebehoort aan de Vader. Hij bezat Christus net zoals iedere vader zijn eigen zoon bezit. Het is waar dat Jezus het meest kostbare en geliefde bezit was van de Vader. Er is slechts een ding wat zou maken dat de Vader deze kostbare parel zou opgeven, Hij deed het uit liefde.

Christus is de schatkist in het veld. En in Hem vinden wij alles wat we ooit maar nodig zullen hebben. U hoeft niet langer meer een doel in een bediening te zoeken. U hoeft niet meer te zoeken naar vervulling in uw gezin of vrienden. Het is niet meer noodzakelijk om iets voor God te bouwen, of om een succes te wezen of om u nuttig te voelen. U hoeft niet meer bij te blijven met de menigte of te proberen iets te bewijzen. U hoeft niet meer te zoeken naar manieren om mensen te behagen en het is ook niet meer nodig om dagenlang na te denken en te beredeneren om uzelf uit moeilijkheden te krijgen.

Ik heb gevonden wat ik zocht. Mijn schat, mijn parel is Christus. En alles wat de Eigenaar van mij vraagt is “David, Ik hou van jou, laat Mij jou adopteren. Ik heb de papieren al ondertekent met het bloed van Mijn eigen Zoon. Jij bent nu mede-erfgenaam met Hem van alles wat Ik bezit”.

Wat een koopje! Ik geef mijn oude, vieze vodden van vertrouwen in mezelf, mijn goede werken en mijn zelfredzaamheid op. Ik leg mijn oude, versleten schoenen van streven aan de kant. En ik laat mijn slapeloze nachten achter in de straten van twijfel en angst. In ruil daarvoor word ik geadopteerd door een Koning! Dit is wat er gebeurt als u de parel zoekt, de schat, totdat u Hem vind. Jezus biedt u alles aan wat Hij is. Hij brengt u vreugde, vrede, een doel en heiligheid. En Hij wordt uw alles – uw waken, uw slapen, uw ochten, uw middag en uw avond.

  1. 13-06-2011 om 03:35

    dit is geweldig dat wij ons geheel toe teovertrouwen aan God

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

