Home > Overdenkingen > Leven en liefhebben zoals Jezus deed

Leven en liefhebben zoals Jezus deed

“En wij hebben de liefde onderkend en geloofd, die God jegens ons heeft. God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem. Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn ook wij in deze wereld” (1 Johannes 4:16-17).

Let op het laatste gedeelte van deze passage. Johannes vertelt ons dat wij nu leven zoals de Heer leefde: onze vijanden liefhebben en vergeven. Er leeft niets in ons van wraak, wrok, raciale vooroordelen – niets wat ons veroordeelt. En nu moeten wij de liefde van God voor ons kennen en volledig geloven.

“Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden” (1 Johannes 4:10). Ziet u wat Johannes hier zegt? Onze liefde voor God is een gegeven, maar perfecte liefde wat ook het kennen en geloven van Gods liefde voor ons inhoud.

Bovendien zegt Johannes dat er geen angst in deze liefde mag zijn, geen twijfel. Waarom? Omdat als wij aan Zijn liefde voor ons twijfelen, dan leven wij in een kwelling: “de vrees houdt verband met straf” (4:18). Geloven in de liefde van God betekent weten dat Hij geduldig is wanneer wij fouten maken. Hij vertelde Mozes: “Ik ga Israël verlossen” en de Schrift zegt: “en schreeuwden het uit, zodat hun hulpgeroep over de slavernij omhoog steeg tot God. En God hoorde hun klacht en God gedacht aan zijn verbond met Abraham, Isaak en Jakob” (Exodus 2:23-24)

“Ik heb terdege gezien de ellende van mijn volk, dat in Egypte is … Ik ken hun smarten. Daarom ben Ik nedergedaald om hen uit de macht der Egyptenaren te redden” (Exodus 3:7-8).

Gelooft u dat God uw noden en uw huidige toestand ziet, zoals Hij dat ook zag van Israël? We zeggen vaak heel lichtvaardig “Christus is alles” maar wanneer we dan oog in oog staan met moeilijkheden – wanneer het ene na het andere misgaat, onze gebeden onbeantwoord lijken, en hoop na hoop wordt verbrijzeld – dan dalen we vaak af in angst en vrees. We bezwijken inderdaad onder vrees. Maar het feit is dat God Zijn kinderen nooit zal verlaten ten tijde van nood en pijn, zelfs wanneer alles volledig hopeloos lijkt. We kunnen Hem altijd vertrouwen!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: