Home > Overdenkingen > De Heilige Geest is hier

De Heilige Geest is hier

Bij Times Square Church zingen we een lied die als volgt gaat:

Send him on down, Lord, send him on down.
Lord, Let the Holy Ghost come on down.
We need him, Lord, send him on down

De waarheid is dat de Heilige Geest al hier is, Hij werd vanuit de hemel gestuurd met pinksteren en Hij is nooit meer vertrokken!

Jezus heeft het volgende beloofd: “En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn” (Johannes 14:16-17). Sta eens stil bij de zin die Jezus hier gebruikt “maar gij kent Hem”. Toen ik pas geleden deze woorden las kon ik ze niet van me afschudden. Ik realiseerde mezelf dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel van de Heilige Geest afweet.

De gemeente spreekt veel over de Heilige Geest. We spreken over het vervuld worden met de Geest, over leven en wandelen in de Geest, over de giften van de Geest en over het ontvangen van troost van de Geest.

Maar het is mogelijk om alle leerstellingen omtrend de Heilige Geest te kennen zonder dat u de Heilige Geest kent. Als ik aan u zou vragen “Heeft u de Heilige Geest ontvangen” wat zou u mij dan antwoorden?

Sommige zullen zeggen “Ik heb de Heilige Geest ontvangen toen Jezus mij redde. Het was de Heilige Geest die mij het Koninkrijk van Christus heeft binnengebracht”. En anderen zouden antwoorden “Ja, ik heb de Heilige Geest ontvangen omdat ik in tongen sprak toen Hij in mijn leven kwam. Ik bid in de Geest, en tongentaal is een bewijs dat ik Hem heb ontvangen”.

Echter is het ontvangen van de Heilige Geest meer dan een eenmalige ervaring. Het woord “ontvangen” betekent “beslag leggen op dat wat wordt gegeven”. Kort gezegd is ontvangen het verlangen naar een toenemende kennis van wie de Geest is en waar Zijn bediening om draait. Sterker nog, de Heilige Geest wordt niet ontvangen door iemand tenzij het Hem toegestaan is om volledig de controle te nemen in de tempel van die persoon.

Paulus vroeg aan de Galaten “Hoe hebben jullie de Geest ontvangen? Heeft u Hem niet door geloof ontvangen?”. Hij verklaarde vervolgens: “U heeft door geloof verklaard dat u weet wat u van de Geest hebt ontvangen door geloof. Dus is er dan een voortdurende ‘bediening van de Geest’ in u geweest door geloof? Beoefent u het geloof om dieper in de Geest te gaan?”

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

