Home > Overdenkingen > Waar is de overwinning?

Waar is de overwinning?

De meeste van ons weten dat zonde de wortel is van veel van onze problemen – onze angst, schuld, boosheid, depressie. We weten dat het ons beroofd van onze geestelijke moed en vitaliteit, maar wat we niet weten is hoe we de “zonde, die ons zo licht in de weg staat” kunnen overwinnen.

We weten dat de overwinning over al onze vijanden komt door Jezus Christus onze Heer. Maar hoe verkrijgen we de kracht vanuit Zijn wijnstok naar onze kleine, nietige ranken? Hoe werkt dit? Ik hou van Jezus, en heb dat altijd gedaan, en ik weet dat Hij alle macht heeft. Ik weet ook dat Hij mij de overwinning beloofd, maar wat betekent dat nu precies en hoe komt deze overwinning tot stand?

Ik begin zelf slechts een klein beetje licht te zien in dit mysterie van godsvrucht. God vraagt mij om de volgende drie dingen te doen in mijn eigen zoektocht naar totale overwinning over al mijn boezemzonden.

  1. Ik moet leren te hongeren naar heiligheid en mijn zonde haten. Zonde verontreinigd mij en God kan zonde niet aanzien; Hij kan het niet door de vingers zien. De vreze Gods is de basis voor alle vrijheid. Verwacht niet dat je verontschuldigd wordt of speciale privileges ontvangt. Mijn zonde moet worden beleden en worden verlaten
  2. Ik moet ervan overtuigd zijn dat God van mij houd ongeacht mijn zonde! God haat mijn zonde met een volmaakte haat, terwijl Hij op hetzelfde moment van mij houdt met een oneindige compassie. Zijn liefde zal nooit een compromis sluiten met zonde, maar het klampt zich vast een zijn zondigende kind met slecht één doel in gedachte – om hem terug te krijgen
  3. Ik moet de liefdevolle hulp – waarin Hij mij helpt te weerstaan en te overwinnen – accepteren van mijn Vader. Zonde is als een oktopus met veel tentakels die proberen om mijn leven te verpletteren. Het komt zelden voor dat alle tentakels hun grip op mij in een keer loslaten. Het is een tentakel per keer, een kleine overwinning per keer. God heeft de Heilige Geest naar mij gestuurd met een duidelijke aanwijzing over hoe te strijden, wanneer ik moet rennen en waar ik daarna moet toeslaan. De strijd tegen de overheden en machten is Zijn strijd – niet de mijne! Ik ben slechts een soldaat die Zijn oorlog strijd. God wil dat ik volledig in Hem geloof. Het is mijn aandeel aan de oorlog dat ik geloof dat God mij als overwinnaar uit deze strijd haalt!
Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: