Home > Overdenkingen > U heeft een trooster

U heeft een trooster

Ik leer iets prachtigs over de Heilige Geest. Hij heeft een unieke karaktereigenschap: Hij houd er niet van om over zichzelf te spreken, Hij richt onze aandacht niet op zichzelf.

Ik heb in alle oprechtheid geprobeerd de Heilige Geest te bestuderen, ik heb door complete boekdelen gebladerd die over Hem geschreven zijn door zeer gerespecteerde autuers. Sommige van deze boeken gingen soms heel diep en zijn vaak moeilijk te begrijpen – boeken over Zijn natuur en persoonlijkheid. Ze waren stuk voor stuk heel interessant – maar waren niet altijd opbouwend. Het feit is dat ze niet opbouwend kunnen zijn omdat je alleen maar datgene kunt begrijpen wat de Geest zelf openbaart, en Hij spreekt niet over zichzelf!

Ik heb geprobeerd om de betekenis van de namen van de Heilige Geest te achterhalen – trooster, parakleet, advocaat, middelaar, op zoek naar iets wat mij enig inzicht zou geven in wie Hij is. Maar ik realiseerde mij uiteindelijk dat wij Christenen de persoon van de Heilige Geest niet hoeven te begrijpen – omdat Hij ons geen verborgen dingen wil vertellen over zichzelf. Het enige dat wij hoeven te weten is dat Hij een is met God: eeuwig, de Geest van God, naar aarde gestuurd om in diegene die geloven te wonen. En zijn ogen zijn altijd gericht op Christus!

De Heilige Geest wil niet dat we veel over Hem te weten komen dan alleen over Zijn missie, en die missie is om ons bij Jezus te brengen en ons in zuiverheid en heiligheid te bewaren. Hij is altijd aan het werk en maakt Christus bekend in onze harten, en Hij verheugd zich erin dat wij zoeken naar kennis over waarom Hij gestuurd is.

Jezus heeft gezegd “doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen” (Johannes 16:13-14)

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

