Home > Overdenkingen > God doet iets nieuws

God doet iets nieuws

Hoe vaak hoort u Christenen niet zeggen “God doet iets nieuws in Zijn gemeente” ? Het “nieuwe ding” waar ze dan naar verwijzen wordt dan een opwekking, een uitstorting, een bezoeking of beweging van God genoemd.

Maar heel vaak sterft dit “nieuwe ding” al heel snel weer uit. En wanneer het vervaagd is kan het niet opnieuw terug gevonden worden. Op deze manier bewijst het zelf dat het absoluut geen beweging van God geweest is. Christelijke sociologen hebben veel van deze bezoekingen nagezocht en ontdekt dat de gemiddelde levensduur van een dergelijk gebeuren gemiddeld ongeveer vijf jaar is. Ik geloof dat God iets nieuws in Zijn gemeente aan het doen is vandaag de dag. Maar dit grote werk van de Geest wordt niet op een locatie gevonden, het is iets wat wereldwijd gaande is.

God zal niet iets nieuws in Zijn gemeente beginnen voordat Hij met het oude afgerekend heeft. Dit bijbelse principe, welke door eeuwen van kerkhistorie bewezen is, wordt in beide Testamenten terug gevonden en is kenmerkend voor een echte beweging van God. Zoals Jezus het al verwoordde zal Hij geen nieuwe wijn in oude wijnzakken schenken (zie Marcus 2:22).

Het principe van afrekenen met het oude om vervolgens het nieuwe op te richten werd als eerste geïntroduceerd in het Oude Testament bij Silo. Gedurende de tijd van de Rechters vestigde God een heilig werk in die stad (zie Rechters 18:31). Silo, waar het heiligdom van de Heer stond, was het centrum van alle religieuze activiteiten van Israël. De naam Silo betekent “dat wat van de Heer is”. Het staat voor dingen die God vertegenwoordigen en Zijn natuur en karakter openbaren. God sprak tegen Zijn volk in Silo; en het was op die plaats dat Samuel Gods stem hoorde en waar de Heer Zijn wil aan hem openbaarde (zie 1 Samuel 1).

De Heer stopte met spreken bij Silo omdat de priester lui werd en een sensuele geest over zich heen kreeg en omdat de stad corrupt geworden was. God vertelde in essentie aan Samuel “Silo is zo verontreinigd geworden, het vertegenwoordigd niet langer meer wie Ik ben. Dit is huis is niet langer meer Mijn huis, ik ben er klaar mee”. Dus de Heer ontrok Zijn aanwezigheid uit het heiligdom en schreef “lchabod” boven de deur, wat betekent “De glorie van de Heer is vertroken”.

De Heer rekende volledig af met het oude maar bouwde nogmaals iets nieuws op. Daarna stond de tempel in Jeruzalem bekend als “Het huis van de Heer” en sprak God tegen Zijn volk vanuit daar.

“Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen” (2 Korintiërs 5:17)

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: