Home > Overdenkingen > Jozefs grootste beproeving was het Woord van God!

Jozefs grootste beproeving was het Woord van God!

“zond Hij een man voor hen uit: Jozef werd als slaaf verkocht … tot de tijd, dat zijn woord uitkwam, de uitspraak des HEREN hem in het gelijk stelde” (Psalm 105:17, 19). Jozef werd op allerlei manier beproefd, maar zijn grootste beproeving was het Woord dat hij had ontvangen!

Sta eens stil bij alles wat Jozef heeft doorgemaakt: Toen hij slechts zeventien jaar oud was werd hij volledig gestript en in een put geworpen om daar van de honger om te komen. Zijn harteloze broers lachten om zijn smekingen om genade en verkochten hem aan Ismaëlitische handelaars die hem meenamen op hun toch naar een Egyptische slavenmarkt waar ze hem als slaaf verkochten.

Maar de grootste beproeving van Jozef was niet de afwijzing van zijn broers en zelfs niet de menselijke onwaardigheid van het als slaaf verkocht worden en in de gevangenis geworpen worden. Nee – dat wat Jozefs geest het meest verwarde en beproefde was het heldere Woord dat hij had gehoord van God!

God had door dromen aan Jozef onthuld dat hij een grote autoriteit zou ontvangen die hij voor Gods glorie zou gebruiken. Zijn broers zouden voor hem neerknielen en hij zou een grote verlosser worden voor veel mensen.

Ik geloof niet dat een van deze zaken een egotrip waren voor Jozef. Zijn hart was zo gericht op God dat dit Woord hem een nederig besef van zijn lot gaf: “Heer, U heeft Uw hand op mij gelegd om een deel te zijn van uw grote, eeuwige plan”. Jozef was al gezegend door slechts te weten dat hij een belangrijke rol zou spelen binnen Gods wil! Maar de omstandigheden van Jozefs leven waren precies het tegenovergestelde van wat God op zijn hart had gelegd. Hij was de dienaar – hij moest buigen! Hoe kon hij geloven dat hij op een dag een grote menigte zou verlossen als hij zelf een slaaf was? Hij moest wel hebben gedacht: “Dit slaat nergens op. Hoe kan God mijn stappen uiteengezet hebben in de gevangenis, in de vergetelheid? God heeft gezegd dat ik gezegend zou zijn maar Hij heeft mij niet vertelt dat dit allemaal zou gebeuren!”

Tien jaar lang heeft Jozef trouw gediend in het huis van Potifar maar uiteindelijk werd hij verkeerd beoordeeld en werd er een vals getuigenis over hem afgelegd. Zijn overwinning over de verleiding van de vrouw van Potifar maakte dat hij in de gevangenis terrecht kwam. Op die momenten moet hij met vreselijke vragen hebben geworsteld: “Heb ik het wel goed gehoord? Of kwamen deze dromen slechts voort uit mijn eigen trots? Zou het kunnen dat mijn broers gelijk hadden? Misschien gebeuren al deze dingen met mij ter discipline vanwege mijn zelfzuchtige begeertes”.

Geliefden, er zijn tijden geweest dat God mij dingen heeft getoond die Hij voor mij verlangde – een bediening, dienstbaarheid, bruikbaarheid – maar iedere omstandigheid was precies het tegenovergestelde van het Woord dat ik ontvangen had. Op die momenten dacht ik “O Heer, dit kan niet van U komen; het moet mijn vlees zijn geweest”. Ik werd beproefd door het Woord van God wat Hij tegen mij gesproken had, maar God heeft ons Zijn belofte gegeven, en wij kunnen Hem op iedere belofte vertrouwen!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: