Home > Overdenkingen > De liefde van God geloven

De liefde van God geloven

De Heilige Geest heeft mij ertoe geleid om te bidden voor een groter begrip van Gods liefde. Nadat ik 1 Johannes 4:16 gelezen had realiseerde ik mezelf hoe weinig ik weet over het leven en wandelen in Gods liefde. “En wij hebben de liefde onderkend en geloofd, die God jegens ons heeft. God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem”.

Ik geloof dat de meeste Christenen slechts theologisch kennis genomen hebben van Gods liefde voor hen. Ze hebben in de Schriften gelezen over liefde en hebben er preken over gehoord – maar hun begrip is slechts beperkt tot een zin uit een kinderlied: “Jezus houd van mij, want het staat in de bijbel”.

We geloven dat God van ons houd, van de wereld en van het verlorene, maar het is een abstract geloof! Er zijn niet veel Christenen die met autoriteit kunnen zeggen “Ja ik weet dat Jezus van mij houd – omdat ik een begrip heb van wat Zijn liefde is, het is het fundament van mijn dagelijkse wandel”.

De dagelijkse wandel van veel Christenen is geen wandel van geloof in Gods liefde; in plaats daarvan leven zij onder een wolk van schuld, angst en veroordeling. God heeft u niet gered om in veroordeling te leven. Jezus heeft gezegd “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven” (Johannes 5:24)

“Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld en laten hun leven niet langer beheersen door hun eigen wil, maar door de Geest” (Romeinen 8:1). Alle schuld en veroordeling komen duidelijk van de duivel. Een betekenis van het woord veroordeling is toorn. Hiermee wordt gezegd dat u niet onder Zijn oordeel zult vallen – dat u op de dag des oordeels niet onder Zijn toorn terrecht komt. Maar veroordeling betekent ook “het gevoel van niet tegemoet kunnen komen aan de standaarden”. En het Woord leert ons dat de gelovige nooit het gevoel zal krijgen dat hij zichzelf niet kan opmeten!

“opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods” (Efeziërs 3:17-19).

Geworteld en gegrond betekent hier “om onder u een diepe, stabiele fundering te bouwen van het kennen en begrijpen van Gods liefde voor u”. Met andere woorden, de kennis van Gods liefde voor u is de fundamentele waarheid waarop alle andere waarheden gebouwd moeten worden!

God houdt van u!

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

