Home > Overdenkingen > Gods voorzieningen en Zijn onvoorwaardelijke liefde

Gods voorzieningen en Zijn onvoorwaardelijke liefde

De gelijkenis van de verloren zoon gaat over twee zonen – een zoon die aan het eind van zijn eigen mogelijkheden komt, en een zoon die geen claim op de bronnen van zijn vader wou leggen. De gelijkenis gaat ook over de onvoorwaardelijke liefde van de vader en de voorzieningen in zijn huis.

De jongere zoon ging naar zijn vader en zei “geef mij het deel van ons vermogen, dat mij toekomt” (Lucas 15:12). Het deel dat hij ontving – en vervolgens verspilde – vertegenwoordigd zijn eigen belangen: zijn talenten, zijn mogelijkheden, alle dingen die hij gebruikte om het leven en al haar problemen onder ogen te komen. Hij zei “Ik heb intelligentie, een goed verstand en een goede achtergrond. Ik kan weg gaan van hier en redt het voortaan allemaal zelf wel!”

De houding van de jongere zoon beschrijft veel Christenen van vandaag de dag. Maar wanneer het even zwaar woord komen we aan het eind van onze eigen mogelijkheden! Hoe snel besteden we alles wat we van onszelf hebben! We kunnen een uitweg vinden voor veel van onze problemen bedenken en we kunnen zelfs innerlijke kracht vinden voor sommige beproevingen, maar er komt een tijd dat een hongersnood de ziel zal treffen!

Op dat moment komt u aan het einde van uzelf en weet niet meer welke kant u op moet gaan. Uw vrienden kunnen u niet helpen, u bent leeg en gekwetst, en er is niets meer in u waar u op kunt bouwen. U bent volledig uitgeput – al uw vechtlust is verdwenen! Alles wat nog overblijft is angst, depressie, leegte en hopeloosheid.

Hangt u nog steeds rond bij het varkenshok van de duivel, verzwolgen in leegte en de dood nabij? Dat is wat er gebeurde met de verloren zoon. Hij had niets meer in zich om op te bouwen! Hij had al zijn eigen bronnen opgebruikt en hij realiseerde zichzelf waar al dit vertrouwen op zichzelf hem heeft gebracht. Maar wat was hetgene wat hem uiteindelijk bij zinnen bracht? Het was het moment dat hij zich de overvloedige voorzieningen herinnerde in het huis van zijn vader! Hij zei “Ik ga hier dood, maar in het huis van mijn vader is brood in overvloed!”. Hij besloot om terug te keren om zich de voorzieningen van zijn vader eigen te maken.

Er is niet een woord in deze gelijkenis wat er op wijst dat de verloren zoon terugkeerde omdat hij van zijn vader hield. Het is waar dat hij berouw had, sterker nog hij viel op zijn knieën en snikte “Vader, het spijt me! Ik heb tegen u en God gezondigd, ik ben het niet waard om uw huis binnen te gaan”. Maar hij heeft nooit gezegd “vader, ik ben terug gekomen omdat ik van u hou!”.

Wat hier wordt geopenbaard is dat de liefde van God voor ons zonder voorwaarden is, het is niet afhankelijk van onze liefde voor Hem. De waarheid is dat Hij al van ons hield toen we nog ver weg van Zijn hart verwijderd waren. Dat is onvoorwaardelijke liefde!

  1. 12-08-2011 om 09:54

    Amen

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

