Home > Overdenkingen > De stem van de Heer gehoorzamen

De stem van de Heer gehoorzamen

Als u richting wilt hebben – als u denkt dat u er klaar voor bent om te doen wat Hij vraagt – laat me u dan het volgende vragen: Bent u klaar voor een verontrustend woord, een missie vol ontbering en afwijzing, een leven van geloof zonder gegarandeerde troost en comfort behalve dat de troost van de Heilige Geest?

Dat is precies wat er gebeurde met Jesaja! De profeet kwam naar voren als vrijwilliger “Stuur mij Heer” en God stuurde hem vervolgens op een harde, moeilijke missie.

“Toen zeide Hij: Ga … Maak het hart van dit volk vet, maak zijn oren doof en doe zijn ogen dichtkleven, opdat het met zijn ogen niet zie en met zijn oren niet hore en opdat zijn hart niet versta” (Jesaja 6:9-10)

Het woord wat Jesaja hoorde was niet vleiend! Integendeel, het zou hem gehaat en impopulair maken. De Heer zei tegen hem “Ga er op uit en verhard hen die weigeren mij te horen spreken! Sluit hun ogen en oren – en rond de verharding van hun harten af!”.

Als u Gods stem wilt kennen, dan moet u bereid zijn om alles te horen wat Hij zegt! God zal nooit “Ga!” zeggen totdat Hij eerst gevraagd heeft “Wie wil er gaan?”. Hij komt naar u en vraagt “Bent u bereid om alles te doen wat Ik u vraag en bent u bereid om het op Mijn manier te doen? Bent u bereid om uw leven neer te leggen?”.

Toen ik jaren geleden bad om richting vertelde de Heer mij heel duidelijk “Ga terug naar New York”. Dat was een heel oncomfortabel woord voor mij! Ik was klaar om met pensioen te gaan. Ik had plannen om boeken te schrijven en op geselecteerde plaatsen te prediken. Ik dacht “Heer, ik heb mijn beste jaren daar al gegeven, laat me toch!”.

Ja, we willen de stem van God horen, maar we willen ons er wel comfortabel bij voelen! We willen niet dat Hij ons door elkaar schud. Maar waarom zou God een woord van richting geven als Hij er niet zeker van is dat wij Hem gehoorzamen?

Abraham leerde Gods stem kennen door eerst te gehoorzamen naar wat hij hoorde – op het moment dat hij het hoorde! Gods woord voor hem was om zijn zoon Isaak te offeren (zie Genesis 22:2). Abraham handelde naar dat woord en zijn gehoorzaamheid werd als een zoete geur die de gehele wereld raakte: “En met uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden, omdat gij naar mijn stem gehoord hebt” (Genesis 22:18)

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

