Home > Overdenkingen > De kracht van een onberispelijk leven

De kracht van een onberispelijk leven

“Gij zijt getuigen, en God, hoe vroom, rechtvaardig en onberispelijk wij ons bij u, die gelooft, gedragen hebben” (1 Tessalonicenzen 2:10)

Dat is wel een hele krachtige statement – om God op te roepen als getuige voor uw heiligheid! Maar toch pochte Paulus, zonder ook maar een spier te vertrekken, tot de gelovigen in Tessalonica: “Mijn collega’s en ik leefden onberispelijk voor u en voor Gods aangezicht. Ons gedrag was rechtvaardig en zuiver. God is getuige van ons heilige gedrag en u bent ook getuige. U zag dat wij heilig en onberispelijk voor Gods aangezicht en de mens wandelden!”

Paulus was een effectieve predikant en hij wist wat het geheim was van zijn effectiviteit was in het bewegen van mensen naar God. Hij kon vrijmoedig tegenover iedere levende ziel en overheid staan en getuigen: “Ik leef dagelijks onder de blik van een heilig God. Ik wandel altijd alsof Zijn heilige ogen continu op mij gericht zijn. En u bent allen getuigen van mijn onberispelijke leven!”.

De apostel verlangde er naar dat iedere gelovige dezelfde kracht had als hij in het bewegen van mensen naar God. Hij bad dag en nacht dat een ieder van Gods kinderen heilig en onberispelijk voor God konden staan: “zodat zij onberispelijk zijn in heiligheid voor onze God en Vader bij de komst van onze Here Jezus met al zijn heiligen” (1 Tessalonicenzen 3:13)

De rijke jongeling die naar Jezus kwam was vanaf zijn jeugd af aan goed geweest en dat leverde hem de liefde en respect van Jezus (zie Matteüs 19:16-20). Maar er ontbrak iets en dat ene ding maakte het hele verschil! Geliefden, als u niet dit ene doel heeft in alles wat u zegt en doet, dan kunt u nooit onberispelijk voor God en de mens staan: “opdat de naam van onze Here Jezus in u verheerlijkt worde” (2 Tessalonicenzen 1:12)

Dit is wat Paulus motiveerde om een onberispelijk leven te leiden: hij was begaan met de glorie en de Naam van Jezus! Hij wist dat alles op dat fundament gebouwt moest worden – omdat alle menselijke goedheid gelijk is aan smerige vodden! Wat onderscheidend is aan een onberispelijke wandel is een allesverterend verlangen om de Naam van Jezus eer aan te doen ten overstaan van alle mensen!

  1. Eduard
    07-09-2011 om 09:57

    Amen! Laat alles wat we doen tot eer en glorie van God en Zijn Zoon, onze Heer Jezus Christus zijn! (1 Korintiërs 10:31). Ik bid dat Gods Geest iedere vorm van zelfzucht, eigen glorie en zelf-promotie zal vernietigen zodat Hij de meeste eer kan halen uit de levens van Zijn kinderen.

    Voor de eer en glorie van God en tot redding van de mens!

  2. Eduard
    07-09-2011 om 10:13

    Vaak beseffen gelovigen zich niet eens dat we Christus onteren door ons vast te blijven klampen aan een bepaalde zonde of gewoonte, puur omdat we het zo lekker vinden en het ons op korte termijn bevredigd. Jezus is gekomen om ons te verlossen van de heerschappij van zonde, dat is wat we verkondigen over Hem. Hoe zou het er voor een buitenstaander uit zien wanneer een volgeling van Hem zich nog steeds volledig overgeeft aan zijn eigen begeertes en wegzinkt in zonde? Brengt zo’n persoon door zijn leven geen schade aan aan de grote Naam van Jezus? Het ergste is nog dat zo iemand niet eens weet, of gelooft, dát Jezus hem (of haar) ook daadwerkelijk kan bevrijden van deze heerschappij. De redenering “Ik ben nu eenmaal een mens” blijft maar circuleren, terwijl het in Christus mogelijk is deelgenoot te worden van een hele andere natuur als onze menselijke natuur, in Hem is er ontsnapping mogelijk! Ik wist dat ook nooit totdat de Heilige Geest mij de ogen opende en het mij openbaarde in Gods Woord, de Heer heeft werkelijk een scheiding gemaakt in onze Rode Zee … wij kunnen ontsnappen en met eigen ogen zien hoe onze vijand vermorzeld wordt!

    Heer laat ons leven onberispelijk zijn om dezelfde rede als Paulus harts-motivatie: omwille van de eer en de glorie van de prachtige Naam van Jezus! Ruk alles uit ons weg dat ons en Zijn Naam bevuilt, laat de wereld maar zien hoe krachtig het evangelie is ten kostte van alles! Breek ons volledig af en laat ons in stukken vallen, verpletter al onze zelfzuchtige dromen en vervang ze door uw verlangens. Bevrijd uw volk zodat ze niet langer hun eigen pleziertjes najagen, zoals een overspelige vrouw haar minnaars najaagt. Heer vervul datgene wat uw profeet gesproken heeft in Hosea 2, jaag uw kinderen na, versper de weg naar hun minnaars en leidt hen naar de plaats waar u ze wilt hebben, leidt ze naar uw hart waar ze inzien dat niets anders vervult. Houd hier niet mee op totdat er nog maar één ding over onze lippen komt: JEZUS, JEZUS, JEZUS, JEZUS!!

    Dit is mijn gebed, en ik weet en vertrouw en geloof dat de Heer Zijn Woord nakomt, en niet zal rusten totdat datgene afgerond is waar Zijn hand mee begonnen is!

  3. Barbara
    08-02-2012 om 18:13

    ik ben blij met deze uitleg. De Heer sprak tot mij in Psalm 119:1 En ik bad Heer leer mij onberispelijk voor u te wandelen. maar uit bovenstaande uitleg besef ik nu dat mijn motief moet zijn: opdat de naam van onze Here Jezus in u verheerlijkt worde” (2 Tessalonicenzen 1:12).

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

