Home > Overdenkingen > Jakob zat in een crisis – alweer!

Jakob zat in een crisis – alweer!

Jakob zat – alweer – in een verschrikkelijke crisis en hij wist niet wat hij moest doen. De Bijbel zegt: “En God zeide tot Jakob: Maak u reisvaardig, trek naar Betel, blijf daar … toen zeide Jakob … laten wij ons dan gereed maken en naar Betel trekken, en ik zal daar een altaar oprichten voor die God, die mij geantwoord heeft ten dage mijner benauwdheid, en die met mij geweest is op de weg die ik gegaan ben” (Genesis 35:1-3)

Bethel is een plaats waar we heen kunnen gaan in onze tijd van nood! De les voor Israël en ook voor ons is dit: Telkens als Jakob in gevaar of de problemen zat – wanneer de situatie er hopeloos uit zag – wist hij waar hij heen moest gaan en wat hij moest doen!

God zei tegen Jakob “U weet waar ik tot u zal spreken, waar u Mijn stem zult horen. Ga terug naar Bethel! Ga naar het altaar waar Ik u ontmoet heb, leg uzelf op uw aangezicht voor Mij neer en reinig uw huis van alle afgoderij!”

Jakob riep zijn zonen op om alle afgoden bij hem te brengen, hij begroef ze onder een eikenboom. Vervolgens leidde hij zijn gezin naar Bethel en daar richtte hij een altaar op voor God. Nogmaals sprak God tot Jakob “Ik ben met u” (zie Genesis 35:9-13). De Schrift zegt “de schrik voor God viel op de steden rondom hen, zodat zij de zonen van Jakob niet achtervolgden” (Genesis 35:5). De omringende steden waren bang voor Jakob – voor deze kleine Joodse stam – omdat God die angst in hen gelegd had!

De Heer is nog steeds de God van Bethel! En Hij zegt tegen ons “Ga naar Bethel omdat ik u daar zal ontmoeten! Iedere keer wanneer u in de problemen of in nood zit, ren naar het altaar! Roep het uit en sluit uzelf in met Mij!”. Hij wacht op ons om ons te ontmoeten in onze binnenkamer!

Jakob wist waar hij heen moest geen om een helder woord van God Zelf te ontvangen! Hij ging naar Bethel – naar het altaar! Hij sloot zichzelf in met God op een verborgen plaats! Ik geloof dat God tot ons spreekt; ik geloof dat Hij ons Woorden geeft. Maar het gebeurt op onze knieën! Dat is waar God zegt dat Hij ons zal ontmoeten!

God roept u vandaag om uw oog af te wenden van al uw problemen, van al uw zorgen en van al uw omstandigheden. Beoordeel de dingen niet door uw huidige toestand, probeer het niet allemaal zelf uit te zoeken en laat u niet teneerslaan door angst. God zal u ontmoeten in gebed!

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

