Home > Preken (Pulpit) > Een oproep tot zielspijn

Een oproep tot zielspijn

Als ik kijk naar het religieuze toneel van vandaag de dag en ik zie alle uitvindingen en bedieningen vanuit de mens en vanuit het vlees. Dan zie ik dat het veelal krachteloos is, het heeft geen impact op de wereld. En ik zie dat er meer van de wereld in de kerk komt en indruk op de kerk maakt, dan dat de kerk indruk op de wereld maakt. Ik zie dat de muziek en het entertainment het overnemen in het huis van God, men is er door geobsedeerd. Er is een haat tegenover correctie en berisping, niemand wil er meer van horen.

Wat is er toch gebeurt met de zielspijn in het huis van God? Wat is er toch gebeurt met de zielspijn in de bediening? Het is een woord die je niet vaak meer hoort in deze verwende generatie, je hoort het echt niet meer! Zielspijn betekent een extreme pijn en nood, de emoties lopen zo hoog op dat het pijnlijk wordt. Een acute, diepe, innerlijke pijn vanwege de omstandigheden over u, in u en rondom u.

Zielspijn
Diepe pijn
Diepe zorg
Het verdriet van God’s hart!!

Wij hebben ons zo vastgehouden aan onze religieuze retoriek en onze praatjes over opwekking dat we passief geworden zijn. Alle ware passie wordt geboren vanuit zielspijn, alle ware passie voor Christus komt voort uit een doop van zielspijn. Doorzoek de Schrift maar, dan zult u ontdekken dat wanneer God besluit om een verloren situatie te herstellen dat Hij Zijn eigen zielspijn, vanwege wat Hij ziet gebeuren met Zijn kerk en Zijn kinderen, deelt. Hij zal een mens zoeken die op z’n knieën zit en Hij zal die persoon oppakken en hem letterlijk dopen in de zielspijn, Hij zal hem een maken met Zijn hart.

U vind dit terug in het boek van Nehemia, Jeruzalem ligt in puin, hoe zal God hier ooit mee omgaan? Hoe zal God ooit de ruines kunnen herstellen? Mensen, luister naar wat ik u zeg, Nehemia was geen predikant, hij was een carrieremens, een man van gebed. God vond een man die niet slechts een flits van emotie ervoer, niet slechts een of andere grote uitbarsting van bezorgdheid die daarna weer net zo snel afsterft. Hij zei “Nee, ik brak compleet en ik huilde, ik rouwde en ik vastte en toen begon ik dag en nacht te bidden”. Waarom deden de andere mannen dit niet, waarom hadden zij geen antwoord? Waarom gebruikte God hen niet in het herstel? Waarom hadden zij geen woord? Omdat er geen enkel teken van zielspijn was! Geen verdriet! Geen woord van gebed! Het waren allemaal ruines, dode botten!

Maar maakt het u nog wat uit vandaag de dag? Maakt het u ook maar iets uit dat God’s geestelijke Jeruzalem, de gemeente, nu getrouwd is met de wereld? Dat er zo’n kilte over het land waait? Of nog dichterbij, maakt het u wat uit wat er gebeurt met het Jeruzalem in uw eigen hart? Het teken van het verval die langzaam alle geestelijke kracht en passie uit de gemeente wegzuigt, blind voor lauwheid, blind voor de vermenging met de wereld die langzaam binnendringt. Alles wat de duivel wil doen is de bereidwilligheid uit u wegnemen, de strijdlust uit u weghalen en dit doden! Zodat u niet langer meer tijd doorbrengt in gebed, dat u uw hart niet meer voor Gods aangezicht verscheurt en in tranen uitbarst. Zodat u gewoon comfortabel voor uw televisie kunt zitten terwijl de rest van uw familie naar de hel gaat!

Laat me u de volgende vraag stellen, heeft ook maar iets van wat ik gezegd heb u overtuigd of veroordeeld? Er is een groot verschil tussen zielspijn en bezorgdheid. Dit laatste komt voort vanuit iets dat uw aandacht trekt, een bepaald project of doel, een zaak of een nood. Ik wil u iets vertellen over wat ik in de afgelopen 50 jaren van mijn bediening geleerd heb. Als het niet geboren is vanuit een zielspijn, als het niet geboren is vanuit de Heilige Geest … de plaats waar datgene wat u zag en hoorde over de ruïnes u tot uw knieën dwong en u meenam in een doop van zielspijn waar u begon te bidden en God te zoeken. O ik weet het nu, mijn God wat weet ik het nu! Totdat ik in diep verdriet ben, totdat ik er zielspijn over heb. Al onze projecten, al onze bedieningen, alles wat we doen. Waar zijn de zondagsschool leraren die verdriet hebben over de kinderen waarvan ze weten dat ze niet horen en naar de hel gaan? Ziet u, een echt gebedsleven begint op de plaats van zielspijn, van bewogenheid. Ziet u, als u uw hart richt op gebed dan zal God tot u komen en ermee beginnen om Zijn hart met u te delen. Uw hart zal beginnen het uit te schreeuwen – “o God Uw Naam wordt ontheiligd, de Heilige Geest wordt bespot. De vijand is er op uit om de getuigenis van de trouw van de Heer de vernietigen, er moet iets aan gedaan worden!!”

Er zal geen vernieuwing zijn, geen opwekking, geen geestelijk ontwaken totdat wij bereid zijn om ons te laten breken door de Heer! Mensen, het begint al laat te worden, het begint nu écht serieus te worden! Vertel mij alstublieft niet dat u bezorgd bent terwijl u uren doorbrengt achter de televisie of internet … Heer, er zijn sommigen die het nodig hebben om in het licht te komen en openhartig toe te geven “Ik ben niet wat ik was, ik ben niet wat ik zou moeten zijn. God, ik heb uw hart of uw last niet. Ik wou het gemakkelijk hebben, ik wou comfort, ik wou gewoon gelukkig zijn”. Maar ware vreugde komt vanuit een zielspijn, er is niets in het vlees of in de wereld dat u vreugde zal geven!

Het maakt mij niet uit hoeveel geld u heeft, het maakt mij niet uit hoe uw nieuwe huis er uit ziet, er is absoluut niets tastbaars wat u vreugde kan brengen. Vreugde komt enkel uit datgene dat bereikt wordt door de Heilige Geest wanneer u Hem gehoorzaamd en Zijn hart in u draagt. Bouw de muren op rond uw gezin, bouw de muren op rond uw eigen hart, maak het sterk en ondoordringbaar voor de vijand. Heer, dat is waar wij naar verlangen.

  1. rina jongsma
    28-09-2011 om 08:41

    Wow, deze vond ik goed. Ik moet behoorlijk aan mezelf misschien nog werken, als ik dat lees. Die tv vind ik nog vaak erg leuk en gezellig…

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

