Home > Overdenkingen > Ongeloof maakt God tot een leugenaar!

Ongeloof maakt God tot een leugenaar!

“wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon” (1 Johannes 5:10)

Sta eens stil bij al die verschrikkelijke zonden die Israël beging in de woestijn: morren, klagen, afgoderij, ondankbaarheid, rebellie, sensualiteit. Maar geen enkele van deze zonden ontwaakte de toorn van God. Het was hun ongeloof waar God boos om werd! “En de HERE zeide tot Mozes: Hoelang zal dit volk Mij versmaden, en hoelang zullen zij niet op Mij vertrouwen bij al de tekenen die Ik in zijn midden gedaan heb?” (Numeri 14:11)

God zei tegen Mozes: “Dit volk maakt een leugen van alles dat ik voor hun gedaan heb! Ik heb wonder na wonder verricht en hen keer op keer bevrijd. Wanneer zullen ze Mij nu eindelijk vertrouwen en in Mij rusten?”

Sta eens een moment stil en bedenk u zelf eens alle dingen die God voor u gedaan heeft: Hij heeft u bewaard, Hij heeft uw gebeden verhoord. Hij heeft u ontmoet temidden van uw crisis, en Hij heeft u uit verzoekingen weg genomen, heeft u gevoed met manna uit de hemel en Hij heeft allerlei andere wonderlijke zaken verricht!

38 jaar lang heeft Israël het Woord van God vergeten en hebben alle wonderen uit hun gedachten gezet. En omdat ze terugvielen in mopperen en ongeloof zei God “Ik zal het met de pest slaan en het uitroeien” (vers 12). Hij zei tegen Mozes “Ik geef Mijn volk op omdat ze nooit op een plaats zullen komen dat ze Mij vertrouwen!”.

Toen Israël aan de overwinnende kant van de Jordaan stond deed Mozes een plechtige verklaring: “Zie, de HERE, uw God, heeft het land tot uw beschikking gesteld, trek op, neem het in bezit … Beeft niet, vreest niet voor hen. De HERE, uw God, die voor u uit gaat, Hij zal voor u strijden … Doch ondanks dit woord geloofdet gij niet in de HERE, uw God … Toen de HERE uw woorden hoorde, werd Hij toornig en zwoer: niet één van deze mannen, dit boze geslacht, zal het goede land zien, waarvan Ik gezworen heb, dat Ik het aan uw vaderen zou geven” (Deuteronomium 1:21, 29-30, 32, 34-35)

God vergroot Zijn Woord boven Zijn Naam. Hij meent ieder woord dat Hij zegt en alle dingen die Hij tegen Israël zei zegt Hij ook tegen u en mij. Ik wil u daarom het volgende vragen: Zullen wij ook niet Zijn toorn doen ontwaken wanneer wij wandelen in ongeloof?

We lezen Zijn Woord en horen al Zijn beloftes vanaf de kansel maar vervolgens trekken we ons terug onze hoek in om ons te ergeren omdat we Hem niet ogenblikkelijk datgene zien doen waar wij denken dat Hij zou moeten doen voor ons. Wanneer we het Zijn woorden niet toestaan om verankert te raken in onze ziel, wanneer we grote en kostbare beloftes horen en vervolgens handelen alsof we in de steek gelaten zijn, dan maken we God tot een leugenaar!!!

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

