Home > Overdenkingen > God beschrijft Zijn liefde voor Zijn volk

God beschrijft Zijn liefde voor Zijn volk

God beschrijft Zichzelf op deze manier: “Ik leerde Efraïm lopen; Ik nam hen op mijn armen, maar zij erkenden niet, dat Ik hen genas” (Hosea 11:3)

In de oorspronkelijke taal staat hier “Ik kwam tot hen in hun wanhoop en bewaarde hen door alle vieze en ruige plaatsen heen. Ik hield hen in Mijn armen als een verzorger!”. Maar Hosea 11:7 zegt “Ja, mijn volk volhardt in het afdwalen van Mij”. Het woord volhardt betekent hier “blijven hangen in afwachting en twijfel”. Israël was niet zeker van Gods liefde en tederheid en God zei tegen Hosea “Mijn volk twijfelt aan Mijn liefde voor hen. Ze kennen Mij niet echt en zijn onzeker over Mijn liefde!”.

En het was waar! Israël kon niet geloven dat God nog steeds van hen hield. Het waren afgodendienaars, dwalers en twijfelaars en ze dachten waarschijnlijk bij zichzelf “We hebben Gods ongenoegen zelf over ons heen gebracht. We hebben moedwillig gezondigd en Hij zal ons zeker oordelen!”. Maar God zegt “Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm … Mijn hart keert zich om in Mij, ten volle wordt mijn erbarming opgewekt” (Hosea 11:8).

Luister naar Zijn woorden van troost en genezing voor u:

“Want Ik zal niet altoos twisten noch voor eeuwig toornig zijn, anders zou de geest voor mijn aangezicht bezwijken, terwijl Ik toch zelf de levensadem heb gegeven” (Jesaja 57:16). De Heer zei hier “Als u alleen maar boosheid in Mij zou zien, dan zou uw geest het opgeven omdat het te overweldigend zou zijn”.

“Om de ongerechtigheid zijner hebzucht was Ik toornig en sloeg het (volk), terwijl Ik Mij in toorn verborg, maar het wendde zich af en ging zijn eigengekozen weg. Zijn wegen heb Ik gezien, doch Ik zal het genezen, het leiden, en het weer vertroosting schenken, namelijk aan de treurenden ervan” (Jesaja 57:17-18). Klinkt dit als een God die het opgeeft met Zijn volk wanneer zij falen?

Het kan zijn dat u momenteel door hele diepe wateren gaat, en daarmee bedoel ik niet persé verleidingen of beproevingen. Ik spreek over overweldigende gebeurtenissen die op u geworpen worden maar die u niet kunt begrijpen. Allerlei stormen en golven komen op u af, zaken die uw begrip te boven gaan. Ze komen op uw huis af, uw gemeente, uw werk, het komt van alle kanten. Maar God wil dat u volhoud! Hij wil uw geestelijke gezondheid herstellen! Als alles wat u momenteel kunt geloven is dat Hij van u houdt ondanks dat u zo eigenwijs en koppig bent, en dat Hij er om smeekt dat u Hem ziet als uw goddelijke verzorger, dan is dat voldoende!

  1. Charmaine
    07-10-2011 om 08:56

    Dit woord heb ik nodig, voor dit moment, in deze omstandigheden. Wat een genade dat het op het juiste moment tot mij komt! Dank U Heere voor zoveel genade!

  2. Ron de Ruiter
    07-10-2011 om 17:34

    Amen!!! Dit geldt ook voor mij

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

