Home > Overdenkingen > Op droge grond

Op droge grond

God staat er op dat er “droge grond” moet wezen op onze weg door de Rode Zee. Hij zei tegen Israël: “de Israëlieten zullen droogvoets door de zee kunnen trekken” (Exodus 14:16). Verbazingwekkend genoeg gebruikt God deze zin vier keer om tegen Zijn volk te zeggen “U zult over droge grond gaan”.

We zien deze zin weer toen Israël klaar was om Kanaän binnen te gaan. Ze staken de Jordaan over via droge grond op weg naar het Beloofde Land.

Simpel gezegd is droge grond een pad. En als u daar op staat dan gaat u ergens naar toe. U verliest geen grond en gaat ook niet terug; uw droge grond is het plan van de Heer, Zijn werk in uw leven, Zijn wonderen. U beweegt zich naar een openbaring, een nieuwe overwinning in Christus, naar iets groters.

De Schrift bewijst dit. Let goed op het punt waar de Farao en zijn leger de strijd verloren: op door God gegeven droge grond. Droge grond is de precieze plaats waar de duivel achter u aan zal komen. Hij wil u aanvallen wanneer u op z’n zwakst bent. Maar, het is op diezelfde droge grond dat de Heer de “wielen” verwijderd van de wagen van de overheden en machten van de duivel: “De wateren vloeiden terug en bedekten de wagens en de ruiters van de gehele legermacht van Farao, die hen in de zee achterna getrokken waren; er bleef van hen niet één over” (Exodus 14:28).

God vertelt ons hier in essentie “Ik wil dat u leert te wandelen in geloof – niet op basis van een visioen of een stem, maar wanneer u temidden van een droge periode bent. Ik wil dat u ervan verzekerd bent dat wanneer u Mijn stem niet kunt horen en wanneer u niet vooruit kunt kijken – wanneer u zich op droge grond bevind – dat Ik u ergens heen leid”.

De Heer heeft beloofd dat Hij ons droge grond zal omzetten naar bronnen van vers water: “De ellendigen en de armen zoeken naar water, maar het is er niet, hun tong verdroogt van dorst; Ik, de HERE, zal hen verhoren … Ik zal op kale heuvels rivieren doen ontspringen en bronnen te midden der valleien; Ik zal de woestijn tot een waterplas maken en het dorre land tot waterbronnen” (Jesaja 41:17-18)

Geliefde heilige, bent u droog? God vertelt u “Spoedig zult u een oogst zien. Daar waar eens droge grond was zal het leven ontspringen aan uw voeten. En Ik heb het geschapen! Sta stil en zie wat Ik voor u zal doen op droge grond”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

