Home > Overdenkingen > De doordringende pijlen van Heilige waarheid

De doordringende pijlen van Heilige waarheid

Ik geloof dat God een werk in ons moet verrichten voordat we een claim kunnen leggen op welke verbondsbelofte dan ook. Maar wat is dit voorafgaande werk waar al het andere van afhankelijk is? Jeremia vertelt ons: “mijn vrees zal Ik in hun hart leggen, zodat zij niet van Mij afwijken” (Jeremia 32:40). Het werk dat God doet voorafgaand aan het verbond is Zijn vrees in onze harten leggen door het werk van de Heilige Geest.

Jeremia spreekt hier over de voorzieningen van Gods Nieuwe Verbond, niet het oude. En God vertelt ons heel helder hoe dit eerste werk van het verbond verricht zal worden: “Ik zal Mijn vrees in hun hart leggen”. Hij laat ons weten dat we zo’n heilige vrees niet kunnen opwekken door handen op te leggen of door er naar te streven in ons vlees. Nee – de enige manier dat dit heilige werk verricht kan worden in ons is als Gods Geest het uitvoert.

God vertelt ons door deze passage heen “Ik ga prachtige dingen doen in u. Ik zal Mijn eigen Geest naar u sturen, Hij zal woning in u maken en u een nieuw hart geven. Hij zal u bekrachtigen om alle werken van het vlees te doden en Hij zal u leiden naar totale vrijheid van de heerschappij van zonde. Tenslotte zal Hij maken dat u wilt en zult wandelen in Mijn welbehagen.

“Maar er is een werk die de Geest in u moet bewerken voor al het andere. Hij zal een ware vrees voor God in u leggen aangaande zonde. Hij zal een diep ontzag voor Gods Heiligheid in u leggen, zodat u nooit van Zijn geboden zult afwijken. Want anders zal uw zonde u wegleiden”

De Heilige Geest verandert simpelweg de manier waarop we naar onze zonde kijken. Hij weet dat zolang we door blijven gaan om onze lusten licht op te vatten dat we nooit vrij zullen zijn. Hoe doet de Heilige Geest dit? Door het veroordelende en overtuigende Woord van God te gebruiken – de doordringende pijlen van heilige waarheid.

  1. 21-10-2011 om 10:30

    rom.8 ,6

  2. 24-10-2011 om 16:40

    zo ben je wkker

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

