Home > Overdenkingen > Uit de overvloed van het hart

Uit de overvloed van het hart

Telkens toen ik als kind iets vies zei waste mijn moeder mijn mond met zeep. Maar het was niet mijn mond die gereinigd moest worden, het was mijn hart! Ziet u, uw tong spreekt alleen de dingen die in uw hart leven. Dit waren de woorden van onze Heere Jezus en Hij zegt dat losse, onzorgvuldige en kwade praat alleen kan komen vanuit een onrein hart.

Als gelovigen hebben we het niet serieus genomen wat onze Heer zegt over het temmen van onze tong, Hij heeft het tot een zaak van het hart gemaakt! De onzorgvuldigheid van mijn tong maakt niet alleen al mijn geestelijkheid waardeloos, maar het maakt ook dat ik onder ogen dien te komen dat mijn hart onrein is.

Als ik roddel, smerige moppen vertellen, anderen afkraak, mijn stem verhef of schreeuw tegen mijn gezin dan moet ik mijzelf het volgende afvragen: “Wat voor onrein, smerig iets ligt er nog steeds opgeslagen in mijn hart wat maakt dat ik op deze manier spreek?”.

Ik moet mijn hart onderzoeken en vragen “Waar komt dit vandaan? Er moest nog iets zijn waar nog niet mee afgerekend is want anders zou ik dit soort dingen niet zeggen. Waarom blijf ik roddelen? Waarom uit ik zulke gemene, ondoordachte woorden? Welke onheilige bolwerken hebben er nog steeds grip op mijn hart?”

Jezus maakt echt ernst met deze zaak: “Adderengebroed, hoe kunt gij, die slecht zijt, iets goeds zeggen? Want uit de overvloed des harten spreekt de mond. Een goed mens brengt uit zijn goede schat goede dingen voort, en een slecht mens uit zijn boze schat boze dingen” (Matteüs 12:34-35). Jezus zegt hier “Als u onzorgvuldig met uw tong om gaat – klaagt, ruzie maakt, moppert, rateld – dan heeft u een serieus probleem met uw hart! Uw hart staat niet recht voor God en dit gaat heel diep. U heeft een kwaadaardige schat opgeborgen in uw binnenste, net zoals een slang voorraden met gif heeft opgeslagen achter zijn kaak. Als er dodelijk gif uit u komt dan is dat omdat de voorraad nog niet geleegd is!”

Wanneer ik het toe sta dat er iets onreins over mijn lippen komt moet ik stoppen en tegen de Heer zeggen “Heer, er moet nog een wortel van jaloezie, afgunst of lust in mijn hart zijn. Graaf diep in mijn hart en ruk alle wortels van bitterheid, trots of wat dan ook er uit!”. God wil dat kwaadaardige uit uw hart weg hebben, die voorraad met gif die in u verborgen ligt! Hij wil het met wortel en al uitroeien om u zo te kunnen helen.

  1. 28-10-2011 om 12:09

    Wat een mooie uitleg niemand kan er om heen het is duidelijk dank U Heer

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

