Home > Overdenkingen > Nonchalante woorden

Nonchalante woorden

“Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden” (Matteüs 12:36-27)

We lijken te denken dat onze woorden domweg op de grond vallen en sterven, of dat ze zomaar in het niets oplossen. Maar dat is niet waar! Onze woorden leven voort – ze sterven niet uit!

U zult misschien zeggen “Maar ik heb die roddel maar aan één vriend vertelt en hij heeft mij beloofd het niet door te vertellen, het zal bij hem stoppen”. Maar daar stopt het niet! Ieder woord dat u en ik spreken wordt opgenomen, het wordt genoteerd en tot in de eeuwigheid bewaard en we zullen ze stuk voor stuk horen bij het oordeel.

Ik kan me herinneren dat ik onder zware veroordeling kwam nadat ik een gemene roddel deelde met een vriend. Wat ik zei was waar, het ging over een morele situatie met een voorganger waar ik mee te maken had gehad. Zijn naam kwam naar voren in een gesprek en ik zei “Vertrouw hem niet, ik weet iets over hem!”.

Zelfs terwijl ik mijn mond verder hield voelde ik mij veroordeeld. De Heilige Geest fluisterde tot mij “Stop hier! Niemand hoeft dat te weten! Vertel niet verder omdat het geen enkel doel dient! Ook al is het waar, het hoeft niet herhaalt te worden!”

Wat ik al uitgesproken had was al erg genoeg, maar ik gooide er ook nog eens alle lugubere details uit! Ik wist dat ik beter mijn mond had kunnen houden en werd diep veroordeeld door de Heilige Geest. Dus ik belde mijn vriend later op en zei “Het spijt me, dat was roddelen van mij en dat hoort niet. Herhaal het alsjeblieft niet en probeer het te vergeten”.

Is mijn zonde bedekt door het bloed van Jezus? Ja, omdat ik ten volle erken dat ik heb gezondigd en ik heb het de Heilige Geest toegestaan om mij het restant aan legalistische trots in mij aan te wijzen. Ik heb het Hem toegestaan om mij nederig te maken en mij te genezen! Wanneer ik nu begin met iets te zeggen over iemand gehoorzaam ik de Heilige Geest als ik Hem heel duidelijk hoor zeggen “STOP!”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

