Home > Overdenkingen > Gods barmhartige handelen

Gods barmhartige handelen

“Want Ik ben Israël tot een vader, en Efraïm, die is mijn eerstgeborene” (Jeremia 31:9)

Het volk van Efraïm, de grootste stam van Israël, stonden het dichtst bij Gods hart. De Heer had een eeuwig plan voor deze zeer gezegende stam maar Efraïm bleef maar afglijden en God verdriet doen. Het volk zondigde meer dan wie dan ook in Israël! Maar verliet God Efraïm? Nee, het tegenovergestelde was waar: De Heer zei dat ze vrije en vrijgekochte mensen moesten zijn! Ze zouden leven onder de verttigheid, waarmee Gods grote zegeningen worden bedoeld (zie Jeremia 31:14)

Wat zag God toch in Efraïm? Ze hadden een berouwvol hart – een schaamte voor zonde, een bereidheid om terug te keren tot de heer. En ongeacht al hun falen trok deze laatste eigenschap het hart van God aan! Wanneer een sterk, profetisch woord voortkwam reageerde zij en wanneer zij werden berispt hadden verdriet over hun zonde.

Op het hoogtepunt van hun afvalligheid zei God “Is Efraïm Mij een lievelingszoon, een troetelkind, dat Ik, zo vaak als Ik van hem spreek, gedurig weder aan hem denken moet? Daarom is mijn binnenste over hem ontroerd, Ik zal Mij zeker over hem ontfermen” (Jeremia 31:20). God zei hier “Ondanks alle tekortkomingen en al het falen van Efraïm zie ik een berouwvolle geest en zal ik Mijn liefde niet van hen wegnemen. Mijn eeuwige doel met Efraïm zal precies zo doorgaan als ik bedacht heb!”

Geliefden, God heeft een plan met uw leven! Hij zal al Zijn plannen met u bereiken, ongeacht waar u momenteel doorheen moet gaan of hoe zwaar uw beproeving is. God heeft heel goed nagedacht over uw toekomst!

Ik heb een profetisch woord voor sommigen die op dit moment deze boodschap lezen: U kunt Gods eeuwige plan met u niet beoordelen aan de hand van wat u voelt of denkt. God wil tegen u zeggen “Houd uw hart nederig voor Mijn aangezicht. Vertrouw Mijn Woord wanneer Ik spreek over Mijn natuur – dat ik een tedere en liefdevolle Vader ben die veel in u heeft geïnvesteerd, ik zal u niet zomaar loslaten. U bent mijn kind en Ik zal u verlossen!”

“Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven” (Jeremia 29:11)

  1. sylvania
    05-11-2011 om 15:52

    Shalom! Ik ben diep geraakt door dit artikel vooral het stukje dat zegt dat god zijn liefde niet zal wegnemen van ons dankjewel hemelse vader. Het profetische woord was echt van mij ben zeer opgebouwd en geholpen hierin god zegen allemaal en ik zal het niet opgeven want hij geeft mij ook niet op. Lief”s and God bless jullie allemaal.<3 sylvania.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

