Home > Overdenkingen > De bruid van Christus

De bruid van Christus

Wat zou een man denken als zijn aanstaande bruid hem uitnodigde in haar huis, hem een plaats gaf in de woonkamer en daarna weer haar eigen gang ging? Terwijl hij wacht werkt ze in de keuken, stoft ze de meubels af, dweilt de vloeren – en zegt nooit een woord tegen hem!

Jezus ondergaat dezelfde pijn die iedere man zou ervaren als zijn geliefde continu hem aan het prijzen was zeggende “Ik hou van je”. En dat keer op keer terwijl ze hem weinig tot geen aandacht geeft!

Deze geliefde beweert misschien wel “Nou, hij is altijd in mijn gedachte”. Ik heb mensen dit horen zeggen over Jezus “Hij is de hele dag in mijn gedachte, in alles wat ik doe”. Maar het is mogelijk om Hem dag en nacht in gedachte te hebben terwijl u Hem nog steeds verwaarloosd! Wanneer een aanstaande bruid dit doet dan is haar zogenaamde liefde een leugen! Ze kan misschien tegen haar verloofde zeggen dat ze echt van hem houd, maar haar daden vertellen iets anders.

De heer vraagt: “Zal een meisje haar tooi vergeten, een bruid haar gordel? Maar mijn volk heeft Mij vergeten, talloze dagen” (Jeremia 2:32). David zei ook dat Israël de Heer maar bleef vergeten: “Zij vergaten God, hun Verlosser, die grote dingen in Egypte gedaan had” (Psalm 106:21).

De Heer benoemd Zijn pijn in de Schrift zodat de hele wereld het kan zien! Hij zegt openlijk “Mijn volk heeft Mij verwaarloosd!”. Waarom zou de Heer de wereld vertellen over deze verwaarlozing? Zouden onenigheden tussen geliefden niet stil gehouden moeten worden? Nee – Hij wil dat wij weten hoeveel pijn Hij heeft! Hij vertelt het de hele wereld omdat Hij zo’n gebroken hart heeft door ons gedrag!

Stelt u zich eens voor dat u een verloofde jonge vrouw bent die met uw aanstaande echtgenoot naar de kerk gaat. U pakt zijn hand vast en vertelt aan iedereen “Wij gaan trouwen, ik hou van hem – hij is echt geweldig!”. Maar zo gauw u de deur uit loopt doet u uw mond dicht en zegt geen woord meer tegen hem! Wat zou hij daarvan moeten denken?

Ik zou geen bruid willen die mijn deugden verheerlijkt, publiekelijk liefdevolle dingen over mij zegt en vertelt hoe kostbaar ik ben. Terwijl ze later verkild en het vermijd om tijd met mij door te brengen. Dat is geen ware liefde!

Geliefden, als u niet iedere dag kwaliteitstijd besteed met Jezus – als u geen tijd met Hem besteed in gebed, of Zijn Woord zoekt – dan houdt u niet van Hem en breekt u Zijn hart!

  1. Ria
    09-11-2011 om 15:08

    Vind deze gedachte indrukwekkend, en om meer erbij stil te staan, een relatie met mijn Heer te onderhouden

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

