Home > Overdenkingen > De bediening van troost

De bediening van troost

De apostel Paulus zei de Heer “die ons troost in al onze druk, zodat wij hen, die in allerlei druk zijn, troosten kunnen met de troost, waarmede wijzelf door God vertroost worden” (2 Korintiërs 1:4). Een van de meest behoeftige bedieningen in de gemeente van Christus is die van troost – het troosten van anderen in hun nood en moeilijkheid. Veel gelovigen weten simpelweg niet waar ze naar toe moeten met hun pijn.

Wanneer ik echt pijn heb en diep lijd, wil ik geen boek lezen waarin de tien stappen staan beschreven waarmee ik overwinning kan behalen, en ik wil ook niet naar een of andere evangelist met een grote naam toe om mij omver te gooien. Geen van deze dingen is het antwoord – omdat geen van deze zaken tot de wortel van mijn lijden gaat! Nee – ik wil met u spreken over doodgewone heiligen die zwaar hebben geleden, maar hier toch doorheen zijn gekomen terwijl ze God prezen, ze zijn er uitgekomen getroost en vol geloof.

Het zijn de lijdende mensen die alle troost ontvangen van de Heer. Ze kennen het medeleven van Jezus omdat Zijn stem ware troost tot hen spreekt in hun tijd van nood. Deze mensen worden rijk in geestelijke bronnen. Ze ontwikkelen een vertrouwen welke geboren is door het verdragen van beproevingen. En het beste van dit alles is dat God hen invloed geeft welke ze op een andere manier niet hadden kunnen bereiken!

Ik denk hierbij aan Corrie ten Boom en de prachtige ervaring die het was voor duizenden mensen die er zaten te luisteren naar haar terwijl ze sprak over Jezus. Veel voorgangers en leiders in de Verenigde Staten werden getroost en bemoedigd door deze eens onbekende vrouw – omdat al haar lijden een rijkdom aan kennis van de Heer in haar heeft opgewekt. Ze had een overvloed aan troost van de Heilige Geest – en ze gebruikte dit als een invloed voor Jezus!

Paulus was in staat zich te verheugen tijdens al zijn beproevingen omdat hij wist dat zijn lijden in het belang was voor anderen. Hij zag zijn beproevingen als een soort scholing waar hij doorheen moest. Hij kon zeggen “God heeft een doel met dit alles omdat Hij mij aan het trainen is! Er zullen mensen zijn die de troost nodig hebben die ik ontvang door mijn lijden!”

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Paulus naar zijn hemelse Vader verwijst als “de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting” (2 Korintiërs 1:3)

  1. Arie in`t Veld
    21-02-2012 om 05:47

    Mooi stukje en grote waarheid

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

