Home > Overdenkingen > Aan het einde van je kunnen

Aan het einde van je kunnen

Paulus schreef “… opdat wij niet op onszelf vertrouwen zouden stellen, maar op God, die de doden opwekt” (2 Korintiërs 1:9). Hij zei hier in essentie “De Heer bracht me aan het einde van mijn kunnen, op de rand van de dood. Het was een plaats van hopeloosheid, alleen de God van de opstandingskracht zou me hebben kunnen redden!”

Wat een prachtige plaats om te zijn – aan het einde van je kunnen! Ik heb altijd gezegd dat wanneer je op z’n diepst gezonken bent dat je God tegen het lijf loopt! Maar, als u zou luisteren naar de meeste Christenen temidden van hun lijden dan hoort u “Ik zal het op de een of andere manier wel redden, ik hou het vol. Ik leef gewoon van dag naar dag”.

Vanaf onze kindertijd zijn we grootgebracht met het idee van zelfvoorzienendheid: “Onderga het als een vent! Mannen huilen niet!”. Hoe vaak heeft u al niet geprobeerd zelf al uw problemen op te lossen? Hoe vaak bent u niet overspoeld met overweldigende verleidingen en verzoekingen?

Begrijp me alstublieft niet verkeerd. Ik geloof dat God wil dat wij de goede strijd strijden, maar de Heer heeft een manier waarop u eruit gedrukt wordt. Niets wat u probeert werkt, niets van wat u leest lijkt te helpen. Geen enkele raad van anderen lijkt ergens op te slaan. Plotseling wordt u een crisis in gedwongen die al het vertrouwen in uzelf uitwist. U heeft geen hoop meer – behalve dan alle menselijke hoop opgeven. U bent gedwongen om op God te vertrouwen – en u zult zien dat de enige uitweg de weg van vertrouwen is!

Paulus verklaart dit heel helder aan ons: “De doodstraf lag over mij, ik werd bovenmatig beproefd tot aan het eind van mijn kunnen. En dit alles overkwam mij zodat ik niet langer meer op mezelf zou vertrouwen! Ik moest me wel tot God keren, met het geloof dat Hij alleen me kon verlossen uit mijn situatie!”

“Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt” (1 Korintiërs 10:13)

Wat is deze uitweg? Het is aan het eind van uw eigen kracht komen en u volledig tot God te keren! Het is het komen tot een uitspraak zoals Paulus: “Ik vertrouw niet langer meer op mezelf!”

De ontsnappingsroute is simpel, een kinderlijk geloof in God. Het is het volledig vertrouwen op Hem dat Hij je erdoor heen helpt, het is het opgeven van jezelf en te zeggen “God, ik werp alles op U!”

  1. Charmaine
    29-12-2011 om 08:39

    Je zelfbeschikkingsrecht, opgeven. Een pijnlijk maar heilzaam proces.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

