Home > Overdenkingen > De niet te benoemen kwelling

De niet te benoemen kwelling

“Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en zijt gij onrustig in mij?” (Psalm 42:6)

De geleerden zijn er niet zeker over wie de schrijver van deze psalm is, maar we weten wel zeker dat hem iets dwars zit. Zijn ziel is ten diepste verontrust en hij kan niet uitleggen waarom! De psalmist staat in vuur en vlam voor God. Hij dorst naar God zoals een hinde naar water dorst (zie vers 1) – hij dorst naar Hem, hij verlangt naar intimiteit. Hij vraagt “wanneer zal ik komen en voor Gods aangezicht verschijnen?” (vers 2).

We zullen nooit weten wat de kwelling van deze psalmist is. Heeft u ooit zo’n onverklaarbaar melancholisch gevoel ervaren – een onverwachte, niet te benoemen geestelijke blues? Het gaat allemaal goed met u, er heerst geen zonde in uw leven. Maar op een dag wordt u wakker met een verontrusting in uw ziel. Er is een of andere depressie over u heen gekomen en u kunt er de vinger niet op leggen.

Ik heb goed nieuws voor u: Dit is een kwelling van de rechtvaardigen! Het raakt alleen diegene die hongeren naar Jezus. We hoeven niet bang te zijn voor zo’n kwelling omdat de Heilige Geest er deel aan heeft.

Ik heb genoeg van het leven meegemaakt om te weten dat er een tijd komt dat dit gebeurt bij iedere Christen. Maar we moeten het niet proberen te beredeneren of uit te zoeken – omdat we dat gewoonweg niet kunnen! De psalmist heeft nooit het antwoord op zijn “waarom” ontvangen. En er is geen boek, raadgever of psycholoog op aarde die u kan vertellen waarom deze niet te benoemen kwelling over u heen gekomen is.

Ik geloof dat deze vreemde kwelling het “zuchten van de Heilige Geest” in ons is. Hij laat ons weten hoe het voelt om zonder God te leven – om op onszelf te moeten staan, zonder troost, hoop of richting. Hij staat het ons toe om te proeven van zo’n verschrikkelijke en afschuwelijke omstandigheid!

Onze lichamen zijn Zijn tempel en Hij is gestuurd om ons voor te bereiden. Hij weet wat er nodig is om ons zonder vlek of rimpel te houden voor Christus. En Hij weet hoe belangrijk het is voor ons om het uit te schreeuwen tot God voor onze dagelijkse kracht. We kunnen simpelweg niet staande blijven in deze tijd zonder dat we intimiteit kennen met de Heer – waarin we volledig op Hem vertrouwen en continu naar Zijn aanwezigheid vluchten.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: