Home > Overdenkingen > Zijn rust vinden

Zijn rust vinden

“gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht” (Matteüs 11:29-30)

Ik ken slechts een weg om deze rust binnen te gaan waar Jezus het hier over heeft. Als het wordt begrepen en toegeëigend zal deze waarheid u naar de meest glorieuze vrede leiden die maar mogelijk is aan deze kant van de hemel, het zal een einde maken aan alle gevoelens van onveiligheid.

Deze fundamentele waarheid waarop alle anderen zijn gebouwd is de leer van rechtvaardiging door geloof. Het is de ene leer die u dient te begrijpen als u er op hoopt de rust binnen te gaan die Jezus aanbiedt.

Ik kan slechts de hoogtepunten aanduiden van deze wonderbaarlijke waarheid van gerechtvaardigd worden door geloof. Maar ik geloof dat God er naar verlangt om Zijn gemeente steeds verder deze goddelijke waarheid binnen te leiden – om ons een fundamentele kracht te schenken die ons zal bewaren in de dagen die komen gaan.

Triest genoeg is het dat wanneer u dit onderwerp benoemt dat veel Christenen er hun neus voor ophalen. Ze zeggen “Ik wil niet al die diepe, zware dingen horen. Geef me gewoon Jezus!”. Maar wat ze werkelijk bedoelen is “Ik wil mezelf niet disciplineren of tijd besteden om te ontdekken wat Jezus gedaan heeft aan het kruis”.

Teveel Christenen raken emotioneel betrokken bij het kruis zonder het werkelijk te bestuderen. Ik heb zoveel predikanten emotionele dingen horen vertellen over Jezus en het kruis – over de klappen die Hij te verduren had, de doornenkroon op Zijn hoofd, de nagels in Zijn handen. De prediking van het kruis gaat over veel meer dan dat alleen. Het gaat over de overwinning aan het kruis en wat Jezus deed voor de mensheid.

Voor diegene die er naar verlangen om “van Hem te leren”, die het wonderbaarlijke werk van Jezus aan het kruis willen begrijpen wil ik proberen om dit concept van rechtvaardiging door geloof uit te leggen.

Er zijn twee dingen betrokken in onze rechtvaardiging door het kruis van Jezus Christus:

  1. Ten eerste hebben we vergeving ontvangen voor al onze zonden. Toen Jezus naar het kruis ging, gaf Zijn bloed ons gratie van alle schuld
  2. Ten tweede zijn we door God geaccepteerd als rechtvaardigen in Christus door geloof. Dit betekent dat god ons accepteert op basis van de verdiensten van wat Jezus gedaan heeft aan het kruis. En niet vanwege onze werken of wat voor goede daad dan ook.

“Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt” (Romeinen 8:33)

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

