Home > Overdenkingen > Gered door geloof alleen

Gered door geloof alleen

Toen we tot geloof in Christus kwamen vertrouwden we er op dat onze zonden waren vergeven. We geloofden dat we waren geaccepteerd zodat we al onze schuld en angst konden neerleggen en zeggen “Ik ben gered, alleen door het geloof in wat Jezus voor mij gedaan heeft aan het kruis”.

Toen we verder gingen met onze wandel met Jezus verrichten we nieuwe daden van ongehoorzaamheid. We werden verpletterd door onze zonden en verloren snel ons zicht op het kruis. We probeerden onze eigen rechtvaardigheid te bewerken, om zo Gods gunst terug te winnen door harder te proberen. Maar het leven werd toen een helse draaimolen van zonde – belijdenis – zonde – belijdenis – zonde – belijdenis.

We handelen soms alsof het steeds beter je best doen in eigen kracht ons kan redden. We denken dat als we dit vlees van ons nou eens konden hervormen dat God verheugd zou zijn. En al snel zijn we druk aan het werk met onze oude mens, om hem te vormen voor een overwinnende christelijke wandel.

Sommige Christenen zeggen wel eens “Ik heb een hoge prijs betaald voor de overwinning die ik heb behaald. Ik ben door een hoop pijn en lijden gegaan. Ik heb gevast, gebeden en heb succesvol al mijn begeerten en zondige verlangens de kop in gedrukt. Is mijn worsteling tot gehoorzaamheid dan niets waard voor God? Beschouwd Hij al mijn rechtvaardigheid, al mijn harde werk als smerige vodden?”. Ja! Het is allemaal vlees en geen van deze dingen zal standhouden bij Hem. Er is slechts één gerechtigheid en dat is de gerechtigheid van Jezus Christus!

“Want onbekend met Gods gerechtigheid en trachtende hun eigen gerechtigheid te doen gelden, hebben zij zich aan de gerechtigheid Gods niet onderworpen” (Romeinen 10:3)

De enige weg om in Gods genade te komen is door de waarheid toe te geven: “Er leeft niets goeds in mijn vlees, niets in mijn goede werken om mijn verlossing te verdienen. Ik kan niet rechtvaardig worden door iets wat ik op eigen kracht doe. Mijn gerechtigheid ligt in Christus alléén”. Paulus zegt het volgende over deze gift van gerechtigheid: “zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus” (Romeinen 5:17)

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

