Home > Overdenkingen > Zullen we in zonde blijven?

Zullen we in zonde blijven?

Toen Paulus voor het eerst de waarheid van rechtvaardiging door geloof werd de kerk erdoor geschud. Het was ongeloolijk nieuws in die tijd. Sterker nog, sommige theologen reageerden: “Als ik vergeven wordt, als God zo genadig is om mij vrijelijk te vergeven door geloof alleen. Laat me dan nog meer zondigen zodat God de vreugde kan hebben om mij nog meer genade te schenken!”. Maar deze theologen begrepen het evangelie niet.

Vanwege het kruis beschouwde God alles wat met de oude mens te maken had als afgedaan. Paulus vroeg “Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme?” (Romeinen 6:1) en hij vervolgde snel, “Volstrekt niet!”. Ik geloof dat Paulus hier zei “Waarom zou een Christen, die vrijgezet is van zoiets verschrikkelijks terugkeren om het lijk weer leven in te blazen? Waarom zou iemand terugkeren naar een leven van zonde wanneer God alle schuld en veroordeling wil wegnemen en een zekerheid en vrede ervoor terug wil geven? Vanwege het kruis kunt u de Heer nu dienen met vreugde en blijdschap en Hem gehoorzamen binnen een nieuwe verplichting die liefde heet”.

“Dus” vraagt u, “dienen we de gerechtigheid van Jezus gewoon door geloof te grijpen?”. Ja, absoluut! Dat is waar een Christelijke wandel om draait – het in geloof rusten in wat Jezus volbracht heeft.

Onze oude mens is dood en de nieuwe Mens is Jezus. Wanneer we ons vertrouwen en geloof op Hem stellen zal God ons volledig accepteren. Hij beschouwt ons als rechtvaardig, verborgen in de boezem van Zijn geliefde Zoon. Dus wanneer u zondigt of faalt ren dan snel naar uw Advocaat. Belijd uw falen bij Hem en rust in Zijn gerechtigheid.

U zult misschien vragen “Hebben goede werken geen plaats in deze leer?”. Natuurlijk hebben die een plaats, maar op deze voorwaarde: Goede werken kunnen u niet redden, niet rechtvaardigen en ook niet rechtvaardig of acceptabel maken voor God. Het enige dat u kan redden is uw geloof in wat Jezus gedaan heeft!

Wat heeft Jezus gedaan? Hij heeft u gered en vergeven. God ziet u nu alleen nog in Christus en om die rede moeten we iedere keer naar onze Redder rennen wanneer we vallen. Het bloed dat ons de eerste keer vergeven en gereinigd heeft toen we tot Jezus kwamen, is hetzelfde bloed dat ons blijft reinigen tot de dag dat Hij terugkeert.

Tezamen met deze zekerheid komt ook een hogere verplichting om al onze werken in Zijn kracht en macht te doen, in plaats van continu te proberen alles op eigen kracht te doen. “indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven” (Romeinen 8:13)

Advertenties
  1. Eduard
    01-02-2012 om 09:42

    Inderdaad, goede werken horen er zeker bij! Jakobus zegt dat ook in Jakobus 2:24 “Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof”. De rechtvaardiging is niet uit geloof alléén …

    Maar dan wel de werken vanuit Hem en niet vanuit onze eigen kracht, werken die zich ontpoppen als vrucht doordat we ranken aan de wijnstok zijn, een rank kan van zichzelf geen vrucht dragen. Als we ons geloof waarlijk ontvangen hebben van de Heer zal het vrucht dragen, en is aan de vrucht de boom te herkennen / is te zien dat we geloven, in al onze handel en wandel.

    Ogen gericht op Hem die redt, vertrouwen en rusten in Zijn volbrachte werk en u zult verandert worden naar het beeld dat u aanschouwt.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: