Home > Overdenkingen > Een glimp van Gods pijn

Een glimp van Gods pijn

“En de HERE sprak tot Mozes: Ga, daal af, want uw volk, dat gij uit het land Egypte hebt gevoerd, heeft het verdorven … zij hebben zich een gegoten kalf gemaakt, waarvoor zij zich hebben nedergebogen en waaraan zij geofferd hebben … Ik heb dit volk gezien en zie, het is een hardnekkig volk. Nu dan, laat Mij begaan, dat mijn toorn tegen hen ontbrande en Ik hen vernietige” (Exodus 32:7-10)

“Toen zocht Mozes de gunst van de HERE, zijn God, en hij zeide: Waarom, HERE, zou uw toorn ontbranden tegen uw volk, dat Gij uit het land Egypte hebt geleid met grote kracht en met een sterke hand? … Laat uw brandende toorn varen en heb berouw over het onheil, waarmede Gij uw volk bedreigt … En de HERE kreeg berouw over het kwaad, dat Hij gezegd had zijn volk te zullen aandoen” (Exodus 32:11-14)

Veel Christenen die deze passage lezen schrijven ten onrechte meer genade en barmhartigheid toe aan Mozes dan aan God. Ze denken “Mozes pleit hier om grote genade voor Israel, terwijl God er klaar voor is om hen te vernietigen”. Maar niets kan nog verder van de waarheid staan dan dat. De enige rede dat Mozes kon bidden zoals hij bad was omdat hij Gods genadige hart kon.

Gods rechtvaardigheid vereiste dat deze mensen zouden worden vernietigd maar Mozes wist dat dit het hart van God teveel pijn zou doen, dus pleitte hij bij God: “Ik weet dat uw rechtvaardigheid er om schreeuwt dat dit koppige volk moet worden vernietigt, maar ik weet dat U de pijn niet zou kunnen verdragen als U dit zou doen. Ik ken Uw hart Heer, en ik weet dat u Israël niet kunt vernietigen omdat U haar liefheeft”.

De Bijbel zegt dat God “berouw” kreeg, wat betekent dat Hij van gedachte veranderde over hoe Hij Israël zou berechten. Hij zou hen niet vernietigen, nee in plaats daarvan stuurde Hij Zijn volk de wildernis in. En ook al deed het volk Hem de komende 38 jaar nog steeds pijn in Zijn hart door hun ongeloof, de Heer zal hen steeds weer beschermen, leiden, voeden en kleden tot aan de dag van hun dood.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

