Home > Overdenkingen > Het is de strijd van de Heer

Het is de strijd van de Heer

Ongeacht wat voor problemen u zich momenteel in bevind, u kunt er zichzelf simpelweg niet met eigen kracht aan onttrekken. Om te begrijpen hoe God ons verlost van onze verdrukkingen moeten we bestuderen hoe Hij Israël verlost heeft uit hun gevangenschap. De Bijbel zegt “Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons” (1 Korintiërs 10:11)

Alles wat Israël is overkomen – hun gevangenschap, hun beproevingen en hun verlossing uit Egypte – zijn getuigenissen en voorbeelden voor ons vandaag de dag. De Heer vertelde Mozes: “Ik heb terdege gezien de ellende van mijn volk, dat in Egypte is, en hun gejammer over hun drijvers gehoord, ja, Ik ken hun smarten. Daarom ben Ik nedergedaald om hen uit de macht der Egyptenaren te redden …” (Exodus 3:7-8)

Gods Woord verklaart hier heel helder “Ik ken hun zorgen”. Geliefden, als dat u geen troost geeft in uw verdrukking dan zal niets u kunnen troosten. De Heer zegt “Ik weet waar u doorheen gaat, maar dit is niet uw strijd. De duivel is teveel voor u, dus ik zal komen om u te verlossen!”.

“Ik ben de HERE, Ik zal u onder de dwangarbeid der Egyptenaren uitleiden, u redden van hun slavernij en u verlossen door een uitgestrekte arm en onder zware gerichten. Ik zal Mij u tot een volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn, opdat gij weet, dat Ik, de HERE, uw God, het ben, die u onder de dwangarbeid der Egyptenaren uitleid. En Ik zal u brengen naar het land, waarvan Ik gezworen heb het aan Abraham, Isaak en Jakob te zullen geven, en Ik zal het u geven tot een bezitting” (Exodus 6:5-7)

Probeer maar wat u wilt om uzelf te verlossen – droom, maak plannen en manipuleer – maar uiteindelijk zegt God “Dit is Mijn werk!”. Toen David oog in oog kwam te staan met de reus zei hij “en deze gehele menigte wete, dat de HERE niet verlost door zwaard en speer. Want de strijd is des HEREN …” (1 Samuel 17:47).

David nam de zaak niet in eigen hand door te zeggen “Ik zal de knoop zélf doorhakken en zal dit doen op eigen kracht”. Nee!! Hij wist dat deze strijd van de Heer was.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

