Home > Overdenkingen > Vieze voeten!

Vieze voeten!

“Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkander de voeten te wassen” (Johannes 13:14)

De discipelen waren twaalf mannen, geliefden van God – kostbaar in Zijn ogen, vol liefde voor Zijn Zoon, zuiver van hart, in volle gemeenschap met Jezus. Maar ze hadden vuiligheid op hun voeten!

Jezus zei in essentie tegen deze mannen “Uw harten en handen zijn schoon, maar u voeten niet. Ze zijn vies geworden in uw dagelijkse wandel met Mij. Het is niet nodig dat uw gehele lichaam gewassen wordt – slechts uw voeten”. De vuiligheid waar Jezus het hier over heeft heeft niets te maken met natuurlijk vuil. Het gaat over zonde – onze fouten en mislukkingen, onze toegeeflijkheid tegenover verleidingen.

Ongeacht hoe stoffig en vies de wegen in het oude Jeruzalem waren, er is geen geslacht geweest dat zo smerig was als het onze. Ik vraag me af hoevelen van u deze boodschap op dit moment lezen terwijl er wat vuiligheid aan u kleeft. Misschien bent u de afgelopen week nog in een verleiding getrapt of heeft u God op een andere manier teleurgesteld. Het is niet dat u de Heer de rug heeft toe gekeerd. In tegendeel zelf, u houdt zelfs nog meer van Hem als ooit tevoren, maar u bent gevallen en wandelt nu in rouw – omdat uw voeten smerig zijn.

De Schrift vertelt ons “Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen” (Galaten 6:1). Het Griekse woord voor overtreding hier betekent “een val, een zonde”. We dienen iedere Christen te herstellen die in zonde valt als er een berouwvol hart is.

Het voetenwassen heeft ten diepste te maken met onze houden tegenover het vuil dat we op onze broeder en zuster zien. Dus ik wil u het volgende vragen: Wat doet u wanneer u oog in oog staat met iemand die in zonde gevallen is of een overtreding begaan heeft?

We dienen de handdoek van Gods genade op te nemen om naar die gebroken persoon te gaan. In de liefde van Christus dienen we hem niet te veroordelen, te ontmaskeren of een lezing te geven over alle fouten die hij/zij maakt. Nee, we dienen onszelf toe te wijden om een vriend voor die persoon te zijn. We dienen hem te helpen om tot verlossing te komen door het corrigerende, helende, reinigende, troostende Woord van God te brengen.

Advertenties
  1. Daniel Deblaere
    21-02-2012 om 19:44

    Het voeten wassen is een praktijk die bijzonder goed past in kombinatie met de herdenking van “Het laatste avondmaal”. (Vooral de voeten van degene(n) met wie je niet een “ideale” relatie hebt.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: