Home > Overdenkingen > Eenheid

Eenheid

Ik geloof dat toen Jezus de voeten van de discipelen aan het wassen was Hij een diepgaande les onderwees over hoe we eenheid dienen te bereiken in het lichaam van Christus.

Toen Jezus naar Petrus ging om zijn voeten te wassen nam hij een stap terug en vroeg verbaasd “U wilt toch niet mijn voeten wassen, Heer?” (Johannes 13:6 NBG). Jezus antwoorde hem “Als ik ze niet mag wassen, kun je niet bij mij horen” (vers 8). Jezus zei hier in essentie “Petrus, als ik u de voeten was dan hebben we een reden voor kostbare gemeenschap, een basis voor echte eenheid”.

Nadat Jezus de voeten van de discipelen had gewassen vroeg Hij hen “Begrijpen jullie wat Ik gedaan heb?”. Als de geestelijke betekenis hadden begrepen wan wat Hij zojuist gedaan had – dat Hij de vlek en schuld van hun zonde had weg genomen – dan zou het dankbaarheid in hen bewerkt hebben.

Wat deed Jezus toen Hij u reinigde? Hij rekende af met al uw schuld en maakte u rein en heel. Hij legde vreugde in uw ziel en vervulde u met zo’n liefde voor Hem dat u Hem overal zal volgen en alles voor Hem zou doen.

Geliefden, dat is het geheim van eenheid. Wanneer u de handdoek van genade opneemt voor de gekwetste, gevallen broeder, u bemoedigd hem door hem in zijn pijn te omarmen. Door de voeten van deze persoon te wassen bouwt u aan een stevig fundament voor ware eenheid en glorieuze gemeenschap. U wordt een gemaakt door uw gemeenschappelijke ervaring.

Deze boodschap geldt net zoveel voor mij als voor wie dan ook. Ik ben pas geleden tot deze overtuigende kennis gekomen van wat het inhoud om iemands voeten te wassen. En door Gods genade zal ik de handdoek van genade opnemen tezamen met anderen om op zoek te gaan naar de gekwetste mensen om ons heen die het nodig hebben om de voeten gewassen te krijgen.

Jezus zei “Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkander de voeten te wassen … indien gij dit weet, zalig zijt gij, als gij het doet” (Johannes 13:14, 17)

Nu dat wij “deze dingen weten” zoals Jezus gezegd heeft, kunnen wij ze doen. Ik wil u vragen: Bent u bereid en klaar om uw handdoek in liefde op te nemen?

  1. Ad Rem
    01-03-2012 om 21:50

    Jezus heeft ook mij gereinigd van al mijn fouten en balken in mijn ogen en al dat wijzen naar andere want dan ben je zelf niet schuldig, denk je dan en de ssatan fluisterd maar door maar dat is dan over. Gods woord als je enige leidraad dan ga je het redden. Gods zegen

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

