Home > Overdenkingen > Ga het de broeders vertellen

Ga het de broeders vertellen

Toen Jezus verscheen aan Maria in de tuin bij de tombe veronderstelde zij dat Hij de tuinman was. Haar hart was verzwaard en ze huilde “Heer, als gij Hem weggedragen hebt, zeg mij dan, waar gij Hem hebt neergelegd en ik zal Hem wegnemen” (Johannes 20:15).

“Jezus zeide tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zeide tot Hem in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester!” (vers 16). Jezus kent de namen van diegene die Hem liefhebben – en Hij noemde Maria bij haar naam.

Jezus vertelde haar vervolgens “Houd Mij niet vast” (vers 17). Jezus wist dat Maria Hem niet zou loslaten. Haar hart was in diep verdriet “Ik heb u al eens verloren, maar ik zal U nooit meer verliezen!”.

Het moet veel moed gekost hebben voor Maria om naar de woorden van Jezus te horen, Hij vertelde haar dat Hij een tijd weg zal zijn en dat zij naar de anderen moest gaan om te zeggen: “Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God” (vers 17).

Maria keerde snel naar de discipelen terug die al naar huis gegaan waren nadat ze gezien hadden dat Jezus niet langer in de tombe lag. Deze simpele visser waren samengekomen in een huis en waren misschien hun visgerei aan het schoonmaken. Het waren geen theologen maar ze hebben wel drie jaar training ontvangen aan de voeten van de Meester.

Maar het was Maria die de openbaring had ontvangen! Deze mannen moesten luisteren naar een vrouw die van Jezus had gehoord. Kunt u zich de situatie voorstellen? “Wat zei Hij? Hoe zag Hij er uit?”. Maria antwoorde heel simpel “Alles wat ik weet is dat ik Hem zag. En dat Hij mij vertelde hier te komen om u wat te vertellen!”.

Ik houd ervan om naar toegewijde mannen en vrouwen van God te luisteren die de woorden vertellen die Maria zei: “Ik ben van Hem gehoord en ik heb u iets te vertellen!”. Iedere keer dat ik een preek voorbereid is de schreeuw van mijn hart “Heer, als U niet tot mij spreekt, dan ga ik ook niet tegen hen spreken!”. Net als Maria zouden wij allemaal een hart moeten hebben die zo aan de Heer toegewijd is dat Hij ons Zijn gedachtes geeft en zegt “Ga het de broeders vertellen!”

Advertenties
  1. Ad Rem
    02-03-2012 om 22:21

    Kon ik het maar aan de familie kwijt. wilden ze maar luisteren en erover nadenken.
    Zelfs dat wil niet je voelt bij het willen vertellen al de strijd.
    Ze weten dat het ze wat gaat kosten als je de Here wilt volgen en dat wil men niet,
    o ja wel de zegeningen maar niet de moeite en dat maakt je verdrietig maar dan is er nog een wapen en dat is bidden. God heeft gebed ingesteld om dit alles bij de Heer te brengen en als je bid naar Zijn Wil dan verhoord HIJ.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: