Home > Overdenkingen > Is bidden een last?

Is bidden een last?

Misschien is bidden een last voor u, verveelt bidden u? Is het meer plicht dan plezier?

Er zijn zo weinig Christenen die vol vreugde Gods aanwezigheid binnengaan, simpelweg voor het plezier om bij Hem te zijn. Sommige zien gebed alleen als “werk”. Maar wanneer we omgang hebben met een geliefde hier op aarde zien we dat dan ook als werk? Nee, we zien dat als iets plezierigs! Als u gelukkig getrouwd bent, ziet u dan alle tijden dat u intiem bent met uw partner als “werk”?

Christus vergelijkt Zijn relatie met Zijn volk met dat van een man en vrouw en de Bijbel zegt dat Jezus zich verheugt in ons! Het feit is dat het genot van een echtgenoot in intimiteit met zijn vrouw niet simpelweg komt doordat het zijn eigen behoeftes vervuld. Nee, zijn ware genot ligt in de vreugde van de wetenschap dat zijn vrouw deelt in deze vreugde. Hij zegt in zjin hart “Ze wil echt met mij zijn, ik ben de belangrijkste in haar hart – ik ben alles voor haar!”.

We weten dat de Heer zich verheugt in Zijn volk. David zegt “Hij redde mij, omdat Hij welgevallen aan mij had” (Psalm 37:5). De Schrift geeft ons een beeld van de Heer en Zijn uitbundige vreugde in ons.

Maar verheugen wij ons ook in Hem? De Bijbel vertelt ons “verlustig u in de HERE; dan zal Hij u geven de wensen van uw hart” (Psalm 37:4). Je verlustigen in de Heere betekent niet simpelweg blij zijn in Zijn aanwezigheid. Ik vroeg de Heer wat het woord “verheugen” of “verlustigen” betekent, en Hij gaf me dit antwoord:

“David, je verheugen in Mij betekent het simpelweg in staat zijn te zeggen: ‘Ik ben liever met de Heer dan met wie dan ook op aarde. Ik verkies Zijn gezelschap boven dat van mijn vrouw, mijn gezin en mijn vrienden. Ik verkies Hem boven alle beroemdheden, wereldleiders en alle grote mannen en vrouwen van God. Hij is mijn vreugde!'”.

Het betekent ook het in staat zijn te zeggen “Ik verlang ernaar ingesloten te zijn met de Heer omdat Hij de Enige is die mij kan vervullen. Al het andere laat me leeg en onvervuld achter. Niemand dan alleen Christus kan mijn diepste noden aanraken en daarom ren ik zo vak als ik kan naar Hem toe”.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: