Home > Overdenkingen > In verdriet tot de Heer komen

In verdriet tot de Heer komen

De Heilige Geest leidde mij naar het boek van Nehemia en terwijl ik hoofdstuk 2 las zag ik iets dat ik nog niet eerder gezien had. Het hoofdstuk bevat een bemoedigend verhaal voor een ieder die met een zwaar beladen hart tot de Heer komen.

Nehemia deed dienst aan het hof van Koning Artachsasta, hij proefde de wijn voordat de koning het tot zich nam om zo te voorkomen dat hij vergiftigd zou worden. Na verloop van tijd werd Nehemia een vertrouwde dienaar voor de koning.

Nehemia ontving een bericht van zijn broer dat Jeruzalem in puin lag. De bevolking was afgeslacht en het volk bevond zich in een verschrikkelijk staat, de omstandigheden werden met de dag slechter. Dit trok aan het hart van Nehemia, hij hield van Juda en Jeruzalem en hij werd gegrepen door zorg.

De Schrift zegt “In de maand Nisan, in het twintigste jaar van koning Artachsasta, toen er wijn voor hem gereed stond, hief ik de wijn op en reikte die de koning toe. Nu was ik nooit treurig geweest in zijn tegenwoordigheid. De koning zeide tot mij: Waarom staat uw gezicht zo somber, hoewel gij niet ziek zijt? Dit kan niet anders dan hartzeer zijn. Toen werd ik ten zeerste bevreesd” (Nehemia 2:1-2).

Begrijp goed dat het volk verboden was om in verdriet in de aanwezigheid van de koning te komen, en dit gold zeker in het geval van de hofdienaren. Nehemia wist dat deze uitstraling hem zijn leven kon kosten en hij was ontzettend angstig.

Toen de koning het verdriet van Nehemia zag werd hij bewogen door ontferming. De Schrift vertelt ons dat hij zijn teneergeslagen dienaar verlof schonk. Hij gaf hem ook een brief waarmee de koninklijk schatten tot zijn beschikking stonden. En toen ontving Nehemia van de koning datgene waar zijn hart het meest naar verlangde – toestemming om naar Jeruzalem te gaan om de tempel en de stadmuren opnieuw op te bouwen.

Ik wil hier het volgende punt mee maken. Als Nehemia in de aanwezigheid van een heidense koning kon komen met een bedroefd gezicht, maar toch de gunst van de koning kon vinden en boven zijn voorstellingsvermogen werd gezegend. Hoeveel te meer zal Koning Jezus ons Zijn ontferming tonen, aan Zijn kinderen, wanneer wij in verdriet tot Hem komen? Hij staat te popelen om onze lasten te verlichten en om ons te voorzien in onze noden.

  1. lies
    06-04-2012 om 13:32

    Ik kom al een aantal dagen biddend/vastend en in verdriet tot de Here, omdat ik Hem zoek. De Bijbel zegt: Zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden, bid en u zult ontvangen…… God is een beloner voor hen die hen ernstig zoeken……. etc. Waarom blijft de deur dan dicht voor mij? Mijn enige gebed is dat ik Hem mag kennen en vervuld mag worden door zijn Heilige Geest? Waarom antwoord God niet? Houdt God zich niet aan Zijn woord? Ik ben wanhopig maar de Hemel blijft gesloten……

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

