Home > Overdenkingen > De gelijkenis van bereidheid

De gelijkenis van bereidheid

“Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot” (Matteüs 7:24-27)

Jezus zegt hier dat alleen de dingen die gebouwd worden op de rots zullen standhouden in de komende storm. Een man bouwde zijn huis op de rots “… en het viel niet in” (vers 25).

De bouwers van deze huizen vertegenwoordigen twee soorten Christenen in deze laatste dagen – de wijze en de dwaze. Ze bouwen twee verschillende soorten huizen waar mensen in leven wanneer de storm opsteekt.

Aan de ene kant is het bemoedigend te weten dat er een lichaam van gelovigen zal zijn die niet zullen vallen. Ze zullen iedere demonische aanval uit de hel kunnen weerstaan wanneer de storm losbreekt. Jezus wil dat wij uit deze gelijkenis leren dat een persoon die zijn huis bouwt op de rots alles zal overleven wat er overheen raast.

Maar triest genoeg is er ook een andere groep Christenen – mensen van wie Jezus zegt “hun val zal groot zijn” (zie vers 27). Dit betekent een totale, verwoestende ineenstorting van alles.

Op dit moment zult u zich misschien afvragen “Wat betekent dit nu precies, dat bouwen van een huis?”. Het is belangrijk te weten dat het huis waar Jezus over spreekt gaat over onze wandel met Hem. We bouwen een fundament die bestaat uit het leren kennen van Christus, uit het begrijpen van Zijn wegen. We bouwen bepaalde karaktereigenschappen op ons geloof die zullen bepalen hoe we reageren wanneer we onder druk staan.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: