Home > Overdenkingen > Vertrouw niet langer op uzelf

Vertrouw niet langer op uzelf

Paulus sprak niet over het hebben van geloof totdat hij al het vertrouwen in zijn vlees verloren had. Hij nam al zijn onderwijs, vaardigheden, leerstellingen en ijver en wierp ze aan de kant. Hij sprak pas over geloof nadat hij had gezegd “Ik kan niet op mijn vlees vertrouwen”. En datzelfde geldt voor ons.

Voordat iemand in staat is om een waarachtig geloof te hebben moet hij tot het besef komen hoe verloren, hulpeloos en hoe volkomen hopeloos hij is. We hebben geen reddend geloof totdat we aan het eind komen van ons geloof dat iemand of iets anders dan Jezus Christus ons kan redden.

Reddend, rechtvaardigend geloof houdt in dat u uw leven aan Christus overlevert met geheel uw hart. Het houdt een bekering in die zegt “Jezus, ik heb u helemaal niets te bieden, ik kom om mijzelf aan Uw heerschappij te onderwerpen!”.

In Romeinen 10:9 karakteriseert Paulus het reddend geloof als geloven met geheel uw hart en belijden met uw mond. Hij zegt dat geloof meer is dan slechts een verstandelijke instemming. Het is het volledig overleven van geheel uw leven aan Hem alléén!

In Handelingen 8:37 zei Fillipus tegen de kamerling: “Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd …”, de kamerling reageerde: “Ik geloof…”. Dat was niet een simpele verstandelijke “ja” tegen Jezus – nee hij geloofde met zijn hele hart en werd gered.

Simon Magus geloofde ook in de prediking van Paulus. Maar hij had slechts een vluchtig, tijdelijk geloof omdat zijn hart er niet bij betrokken was. En zo waren er in de dagen van Jezus heel veel mensen die vluchtig / tijdelijk geloofden in de naam van Christus, maar Jezus vertrouwde Zichzelf niet aan hen toe omdat Hij hun harten kon, en Hij zag dat ze niet volledig waren toegewijd aan Hem (zie Johannes 2:23-24).

Dus, wie is werkelijk gerechtvaardigd door geloof, vraagt u zich af? Het is diegene die weet dat hij verloren en hulpeloos is, iemand die alles geprobeerd heeft en continu heeft gefaald. Nu is hij op het punt gekomen om zichzelf volledig in de handen van de Heer te geven – met geheel zijn hart, ziel, verstand en kracht. Hij roept het uit “Heer, ik ben de Uwe! U bent mijn enige hoop”. En hij is gered!

  1. Eduard
    18-04-2012 om 09:49

    Dit gaat zo ontzettend lijnrecht in tegen alle (christelijke) therapieën en pastorale boeken die strijden tegen het “slechte zelfbeeld”. Veel van dezen leren “Je bent het waard”, “Je bent goed”, “Je bent geweldig”, “Oh wat ben je prachtig”.

    Maar naarmate ik langer met de Heer wandel ben ik er achter gekomen dat wanneer ik “min” over mezelf denk, als ik stel dat er niets goeds in mij leeft, dat ik dan hoogst waarschijnlijk gewoon volkomen gelijk heb en een perfect zelfbeeld bezit! De pastorale werkers zeggen dan wel “Je moet niet zo slecht over jezelf denken, je kunt het wel, zet nog even door, probeer het nog eens, neem die woorden terug want ze hebben kracht, ik verbreek het in …” maar in hoeverre belemmeren zij mij dan niet de weg tot Christus? In hoeverre zorgen ze er dan – met de beste bedoelingen – niet voor dat het punt van volledige overgave niet wordt uitgesteld? Ons vlees gaat van harte akkoord met zulke raadgevingen omdat ze haar in staat stelt nog langer in leven te blijven … natuurlijk wil ik het nog langer proberen, denkt ons vlees, want misschien valt er toch nog wat eer te behalen.

    Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het er niet om gaat wie ik ben, maar om Wie Christus in mij is!!! Maar het lijkt erop dat de huidige psychologische versie van het christendom dit steeds meer omdraait, en het wordt met open armen ontvangen. Want het IK wil er toe doen …

  2. Charmaine
    19-04-2012 om 07:57

    Ik begrijp wat je bedoelt Eduard, Hij moet wassen en ik moet minder worden. Ons eigen “ik’ doet er niet langer toe, het gaat om Hem. Toch denk ik dat je tegen hen, die zichzelf minachten, afwijzen en minderwaardig vinden, mag zeggen dat God, ín Christus, hen ziet als waardevolle mensen, geliefd en gekend. Het is dus beiden! Je bent niets in eigen kracht, zondig tot op het bot, maar dat betekend niet dat je min over je zelf behoeft te denken want in Gods oog zijn we zo waardevol dat Hij Zijn leven er voor over had! Dat te ontdekken vraagt in derdaad totale overgave en de dood aan ons eigen ‘vlees’

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

