Home > Geen categorie > Onze grootste troost

Onze grootste troost

Het was noodzakelijk dat Jezus een menselijke vorm aannam zodat Hij door alles heen kon gaan waar wij ook doorheen gaan – afwijzing, pijn, zorgen, verleiding. Ook al was Hij God in het vlees, Hij verdroeg de hele menselijke ervaring niet als God maar als mens, met al zijn zwakheden. Dat stelt Hem, onze hoge priester, in staat om voor ons met een enorme mededogen voor ons te bidden: “Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen” (Hebreeën 2:18).

Sta eens stil bij een geliefde, worstelende zuster. Ze houdt van Jezus maar ze voelt zich ontmoedigt, teneergeslagen, afgewezen. Ze denkt “Ik ben diep gekwetst and ik heb niemand om mee te praten die me echt begrijpt”. Soms vraagt ze zich af of God haar ooit kan vergeven voor haar zwakke geloof en ze staat op het punt om op te geven.

De duivel staat naast haar en beschuldigd haar: “Kijk eens naar haar! Ze heeft bijna geen enkel geloof! Wat voor Christen is dat nou weer God?”

Jezus ziet haar pijn en voelt haar pijn. Hij weet dat haar geloof zwak is, dat ze op het punt van opgeven staan, dus verschijnt Hij voor de Vader ten behoeve van haar en begint voorbede te doen:

“Vader ik weet wat ze voelt omdat ik er ook doorheen gegaan ben. Ik werd afgewezen door Mijn eigen vlees en bloed. Ik werd bespot door de religieuze menigte. Soldaten spuugden op mij en ik kreeg een doornenkrans op. Ik schreeuwde het zelfs uit ‘Waarom heeft U mij verlaten?’. Ik voel mee met deze vrouw, en Vader ik heb haar zonden weg gewassen. Ik weet dat ze nog steeds een hart voor Mij heeft”.

En dit is waar Jezus’ gebeden voor ons er zijn: “Vader, ik wil dat ze vergeven wordt voor haar ontmoediging. Ik zou willen dat ze eeen nieuwe voorraad genade uit de hemel ontvangen. Laat de Heilige Geest over haar heen komen met een speciale vernieuwing van bemoediging en geef haar een geest van vrede en rust. Ze is van Mij en de duivel kan haar niet hebben!”.

Plotseling, uit het niets, voelt deze vrouw zich weer bemoedigd. Er wordt haar genade verleend door de gebeden van onze Hoge Priester. Hij is geraakt door onze zwakheden en Hij handelt uit genade.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

