Home > Overdenkingen > Jezus verheugd zich in het zegenen van Zijn volk

Jezus verheugd zich in het zegenen van Zijn volk

Veel Christenen denken dat God zich alleen verheugd in het kastijden en corrigeren van Zijn kinderen. Maar dat is niet het geval! De Bijbel vertelt ons dat Hij geen plezier heeft in het disciplineren van Zijn kinderen. In tegendeel zelfs, Jezus zegt “Wees niet bevreesd, gij klein kuddeke! Want het heeft uw Vader behaagd u het Koninkrijk te geven” (Lucas 12:32). Hij verzekert ons ervan: “Ik zal u alles geven wat u nodig heeft – omdat Mijn hart er op uit is om u te zegenen!”.

Nergens in de Bijbel zien we dat Jezus iemand vervloekt (het enige dat Hij vervloekte was een boom). Geen enkele predikant, apostel, profeet of herder heeft in de geschiedenis meer mensen gezegend dan dat Jezus gedaan heeft. Overal waar Hij kwam sprak Hij zegen uit.

Sta eens stil bij de bergrede in Matteüs 5, Jezus zei “gezegend de armen van geest … gezegend die treuren … gezegend de zachtmoedigen … gezegend die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid … gezegend de barmhartigen … gezegend de genadige, de vervolgden, de gesmaadde”. Overal waar Jezus kwam zei Hij “Gezegend, gezegend, gezegend”.

Jezus nam kinderen in Zijn armen en zegende hen. Hij zegende diegene die een feestmaal aanrichtte voor de armen, kreupelen, lammen en blinden: “Hij hief de handen omhoog en zegende hen” (Lucas 24:50)

Dat de laatste woorden van Jezus toen Hij Zijn discipelen verliet woorden van zegen waren raakte mijn hart heel diep. Lucas zegt “Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen” (Lucas 24:45) en toen zegende Hij hen (vers 50).

Op dit punt zult u misschien denken “Ik snap waarom de Heer de kinderen, pas bekeerden en ook Christenen in arme landen die wonderen nodig hebben om aan voedsel te komen zou zegenen. Ik snap waarom Hij opgesloten gelovigen in het buitenland zou zegenen met wonderbaarlijke openbaringen van Zichzelf. Maar ik? Nou, ik denk niet dat ik ooit kan opmeten met het licht dat ik ontvangen heb en ik voel me niet waardig genoeg om Zijn zegeningen te ontvangen”.

Geliefden, ik hoop dat u ondertussen begrijpt dat u nooit waardig genoeg zult zijn om Gods zegeningen te ontvangen. Niemand verdient Zijn zegeningen! Nee, Hij Komt tot ons – puur vanuit genade – en Hij schenkt ons geestelijke zegeningen die al onze verstand en begrip te boven gaan.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

