Home > Overdenkingen > Ik ben uw beloning

Ik ben uw beloning

“Hierna kwam het woord des HEREN tot Abram in een gezicht” (Genesis 15:1). Dit vers betekent “Nadat Abram angstig om zich heen gekeken had en de vijanden die hem omsingelden gezien had, nadat hij zich teneergeslagen voelde omdat hij geen enkele vooruitgang had geboekt, kwam het Woord van de Heer tot hem”.

Het eerste wat God aan Abram vertelde was “Vrees niet, Abram, Ik ben uw schild; uw loon zal zeer groot zijn” (zelfde vers). In dit enkele vers heeft God ons het geheim gegeven tot de grootste zegening die een gelovige ooit kan ontvangen. De betekenis voor schild in het hebreeuws is “beschermer, verdediger”. Dit vers betekent dus “Ik zal voor u strijden en Ik zal uw kampioen zijn”.

De Heer zegt hier tegen Abram “Toe maar en kijk naar al die vijanden die u omringen. Niemand kan u raken omdat Ik uw beschermer ben. Vertrouw uw leven en uw toekomst aan Mij toe”.

Ditzelfde vers vertelt ons dat de Heer veel meer dan een schild is voor ons. Hij is ook onze grote beloning. God zegt tegen Abram “U zult een zoon hebben, en hij zal een vreugde voor u zijn – maar Ik zal Degene zijn die u voorziet in uw diepste behoeften”.

God kent de menselijke natuur. Hij wist dat Abraham een grote vreugde zou kennen wanneer hij zijn zoon krijgt. Abraham kon dan zeggen “God heeft het gedaan! Hij heeft dit aan mij beloofd, en Hij heeft Zijn woord gehouden!!”. Maar God wist ook dat Abraham niet volledig voldaan zou zijn als het kind komt. Hij zou nog steeds een innerlijke honger hebben, een rusteloosheid, een onverklaarbare behoefte die geen mens zou kunnen vervullen.

Is dat niet hetzelfde als wat er met ons gebeurt wanneer we eindelijk datgene krijgen waar we al zo lang naar verlangt hebben? Al die tijd denken we “Als ik nu dat ene ding zou kunnen krijgen, dan zal ik gelukkig zijn! Het zal mijn leven geweldig maken en een einde maken aan al mijn problemen”. Maar dat is absoluut niet het geval! Alleen de Heer zélf kan u volledig voorzien in die diepste nood.

Onze Hoge Priester zegt “Het geheim van Mijn zegening is dat Ik degene ben waar u zo hard naar op zoek bent. Ik ben uw beloning – uw antwoord – uw zegening”.

  1. 11-05-2012 om 10:12

    Amen!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

