Home > Overdenkingen > God blijft trouw

God blijft trouw

Het enige wat Gods prachtige beloftes voor u kan kapot maken is de zonde van koppige trots. We zien dit in het leven van Koning Saul.

De schrift vertelt ons dat Gods Geest op deze man was vanaf de dag dat de profeet Samuel hem zag aankomen. God had Saul geroepen en Hij gebruikte hem, maar er was iets dat al snel in Saul kwam opborrelen – een arrogante trots. Saul wou zijn zonde niet toegeven. In plaats daarvan gaf hij anderen de schuld om zijn daden te rechtvaardigen. Hij was meer bezig met het ophouden van de schone schijn dan met wat God over hem dacht.

Geliefden, het verschil tussen David en Saul was trots, sta daar maar eens bij stil. David zondigde net zo gruwelijk als Saul dat gedaan had – Saul had nog nooit de echtgenoot van een andere vrouw vermoord – maar David had snel berouw van zijn zonde. Toen Natan kwam om hem te wijzen om deze gruwelijke daad probeerde David het niet goed te praten. In plaats daarvan schreeuwde hij het uit “God, neem Uw Heilige Geest niet van me weg! Het enige dat ik wil doen is U behagen! Ik weet dat ik heb gefaald maar vergeef me alstUblieft! Reinig mijn hart” (Zie 2 Samuel 12:13 en Psalm 51).

Toen Saul werd betrapt in zijn zonde greep hij het shirt van Samuel en riep “Neem mijn koninkrijk niet van me af. Blijf me alsjeblieft bijstaan zodat ik geen slecht figuur sla in de ogen van mijn volk” (Lees 1 Samuel 15:22-35). Saul was meer geïnteresseerd in wat de mens van hem dachten dan dat hij er bij stil stond dat hij de Heilige Geest had bedroefd.

Geliefden, het is trots – een hooghartige, onbewegelijke geest – die een mens neerhaalt. Een gebroken hart, een verslagen geest raken het hart van de Heer. Het maakt niet uit waar u doorheen gegaan bent of hoe erg u heeft gefaald. Als u in berouw naar Hem toerent zal Hij u bij staan. Hij staat altijd nabij de mensen met een gebroken hart en een verslagen geest.

We stellen Hem allemaal teleur, niemand in Zijn gemeente is goed. Maar iedere keer dat wij ontrouw zijn tot Hem, blijft Hij trouw tot ons.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

