Home > Overdenkingen > Bovenmatig verdrukt

Bovenmatig verdrukt

Misschien wordt u net als Paulus bovenmatig verdrukt, wordt u tot het randje van uw eigen kunnen gebracht. Uw kracht is bijna verdwenen en u staat op het punt om op te geven. U wil het liefst wegrennen, maar er is geen plek waar u heen kunt. Nu kunt u tezamen met Paulus zeggen “Dit is boven mijn krachten!”.

Maar wat is de weg naar overwinning? Het enige dat ik u kan zeggen is hoe God mij continu weer uitleid. Hier zijn twee belangrijke waarheden die Hij mij gegeven heeft:

1. Denk niet bij uzelf dat u een of andere vreemde, unieke strijd te strijden heeft. Want het tegendeel is weer, u bent in goed gezelschap. Denk maar aan Job, Jeremia, Elia, David, Paulus en zelfs ik. Waar u momenteel doorheen gaat is niet onbekend onder de gelovigen door de eeuwen heen.

“Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring zijner heerlijkheid” (1 Petrus 4:12-13)

2. Wanneer u denkt dat u het geen seconde langer meer volhoudt – wanneer alles compleet hopeloos lijkt – roep het dan uit tot God met alles dat in u is: “Heer, help mij!”. Sta maar eens stil bij de raad die de psalmist ons gegeven heeft in de volgende verzen:

“Maar ik, ik roep tot God, de HERE zal mij verlossen. Des avonds, des morgens en des middags klaag en kreun ik; Hij hoort mijn stem . Hij verlost mijn ziel in vrede van de strijd tegen mij, want met velen zijn zij tegen mij” (Psalm 55:17-19)

“Ik heb U hartelijk lief, HERE, mijn sterkte, o HERE, mijn steenrots, mijn vesting en mijn bevrijder, mijn God, mijn Rots, bij wie ik schuil, mijn schild, hoorn mijns heils, mijn burcht … Toen het mij bang te moede was, riep ik de HERE aan, tot mijn God riep ik om hulp. Hij hoorde mijn stem uit zijn paleis, mijn hulpgeroep tot Hem drong door in zijn oren” (Psalm 18:2-3, 7)

“HERE, mijn God, tot U riep ik om hulp, en Gij hebt mij genezen. HERE, Gij deedt mij opkomen uit het dodenrijk, Gij hebt mij leven gegeven, zodat ik niet in de groeve nederdaalde” (Psalm 30:3-4)

Hier is een sleutelvers: “Voorwaar, hij zal de arme redden, die om hulp roept, de ellendige, en wie geen helper heeft” (Psalm 72:12). Jezus heeft de Heilige Geest gestuurd om uw helper te zijn en Hij zal zijn oor niet sluiten voor uw hulpgeroep!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: